17 jan. 2015

Chokladpudding med chiafrön

Susanne hade nyligen ett recept på nyttiga chokladbollar. Jag vet att jag har några recept (på Pinterest) på godsaker med dadlar, men jag har aldrig gjort något. Nu blev jag i alla fall sugen på nåt gott så jag gjorde en laddning enligt Susannes recept och det blev riktigt gott. 

Även chokladpudding kan vara rena hälsokosten. Den här chokladpuddingen, som jag gjorde under jullovet, innehåller i stort sett bara nyttigheter - nästan helt socker- och fettfri! Innehåller banan och lite agavesirap som sötmedel, sen är det lite kakao, lättmjölk och så chiafrön som innehåller nyttiga omega 3-syror.
 Det är bara det där strösslet ovanpå som är tvivelaktigt, men det kan man ju hoppa över. Kanske ersätta det med nötter eller bär. I receptet står det bovetecrunch med chokladsmak, men jag hade Vitalis Crunchy nötmix hemma så det var vad jag tog.
Superenkelt var det också att göra denna gegga. Receptet finns här.

Så om du nu avgett ett nyårslöfte om att dra ner på onyttigheter, så kan du i alla fall unna dej lite chokladpudding ...

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Roligt att Du gillade mina chokladbollar :) din chokladpudding måste jag också pröva utan chrunchin då.

myrica sa...

Men så gott det ser ut, ska prova detta.
Ha en bra dag
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...