Vegansk Janssons Frestelse med tångkaviar

När Tim var upp senast hade jag beställt med honom att han skulle köpa tångkaviar. Det är alltså en vegetarisk variant av Kalles. Så nu behöver jag bara uppfinna vegetariska kokta ägg :).

 Denna kaviar består av havstångextrakt, diverse kryddor och annat, och är rökt på alspån på samma sätt som vanlig kaviar. "Med smak av Bohuslän" står det på tuben, vad då det innebär? Som vanlig kaviar är den ju salt, men dessutom söt, lite för söt tycker jag. En aning för mycket dill tror jag också.
Som smörgåspålägg var den helt okej - den ser ju ut som Kalles kaviar också med rätt färg och konsistens, men tittar man närmare så är det ju inga fiskägg där. Eftersom jag har slutat med hönsägg också så vet jag inte hur denna kaviar gör sig på ett kokt ägg, men är man lakto-ovovegatarian så bör det här bli en perfekt kombination.

Och att uppfinna ett vegetariskt kokt ägg lär ju bli svårt, men man kan använda kaviar till annat också. Till exempel en vegetarisk/vegansk variant av Janssons Frestelse. Det gjorde jag idag.
 Man följer då ett vanligt recept på Janssons och byter ut ansjovisen mot tångkaviar (en annan variant som man kan hitta recept på innehåller tartex-pastej). Nöjer man sej med en laktovegetarisk variant så kan man ju använda vanlig mjölk och grädde. För en helvegetarisk rätt - alltså vegansk - så väljer man något växtbaserat mjölkalternativ (och olja eller veganskt "smör"). Även om jag fortfarande bara är laktovegetarian så tänkte jag att jag skulle prova att göra denna rätt vegansk.

Jag använde kokosmjölk eftersom det är vad jag alltid har hemma, men den är egentligen för söt för att riktigt passa i detta sammanhang. Så jag rekommenderar att man provar med nåt annat - havremjölk (oatly) och sojamjölk finns ju att köpa. Man kan ju göra sesammjölk, rismjölk och mandelmjölk själv (fast mandelmjölk lär också bli för söt). Jag ska i alla fall prova nån annan variant nästa gång, så jag får väl återkomma med resultatet av detta.
Istället för ansjovisspadet så rörde jag ut lite sån här vegetarisk ostronsås i en skvätt av kokosmjölken, fast den smakar mest bara som vanlig sojasås utan nån fiskig smak.
Det blev inte så dumt i alla fall - inte riktigt lika gott som äkta Janssons men absolut ett godtagbart alternativ för veganen.

P.S. Tångkaviar finns också i storkornig variant (beluga) både röd och svart för finare bjudningar som nobelssnittarna här på V(eg)anlig mat.

Read Comments

0 kommentarer: