17 dec. 2014

Stjärnskådning?

Ser du stjärnan i det blå ... Njä, det är mestadels mulet så det blir varken stjärnskådning eller norrskensdito. Men när jag var ung var jag väldigt intresserad av astronomi och skaffade mej också ett teleskop. Jag minns en gång då jag riktade teleskopet mot en särdeles starkt lysande stjärna - och det visade sej vara en satellit! Jag kunde se att den hade en sorts vingar, alltså solcellspaneler. Ingen trodde mej när jag berättade det, hmff!

Nu har jag i alla fall ägnat mej åt en ny sorts stjärnskådning - nämligen pappersstjärnor i olika modeschang och svårighetsgrad.
Dessa fem sorter har jag upptäckt.

Uppe i vänstra hörnet är en finsk stjärna
Hur den görs visas i dessa steg för steg-instruktioner
En mer avancerad modell av denna stjärna finns här.

Uppe till höger är två origamistjärnor. Jag hittade en bild och ville göra en sån stjärna. Men där fanns ju inga instruktioner eftersom dessa stjärnor såldes färdiga. Så då försökte jag lista ut hur dom gjordes, och lyckades skapa dessa.
Jomen, det gick ju bra. Fast jag gjorde på ett helt annat sätt än de egentligen görs. Därför kunde jag göra en sexuddig stjärna och inte bara en femuddig, som blir resultatet när man gör enligt instruktionerna som finns här. Det är en origamistjärna  som görs av ett enda papper som viks och viks och viks ... Det finns både bilder och video som visar hur man först får till en perfekt femhörning och sedan hur man viker stjärnan. Min variant att klippa en fyrkant för varje udd, vika ihop och trä dom i varann är på sätt och vis enklare men då måste man limma ihop delarna.
Så här ser en riktig origamistjärna ut. Det är sista momentet som är knepigt.

Av Monika i garnaffären fick jag i måndags ett par stjärnor av återvinningspapper. Hennes man hade varit flitig med att klippa remsor så hon hade en hel drös av dessa stjärnor.
Dom här är kluriga. Hon visade mej hur man gör men jag sa att det där har jag glömt innan jag hunnit ut genom dörren. I själva verket fick jag inte in det i huvudet alls. Så jag gick hem och googlade mej fram till en instruktionsvideo. De här kallas tyska stjärnor. Jag hittade också bildinstruktioner där det även anges hur långa remsor man behöver beroende på remsornas bredd.
Jag ville prova med ett mer roligt papper, men det var inte så lyckat. Visserligen var pappret lagom tjockt och lagom mjukt, men det var alldeles för skört och gick lätt sönder. Det är jätteviktigt att man klipper remsorna exakt lika breda för att få ihop det, och jag är ju lite slarvig av mej så det blev att efterjustera en del. I alla fall upptäckte  jag att de mått som angetts är onödigt generösa. Jag klippte 1 cm breda remsor och det räckte med en A4-längd, dvs ca 29,5 cm. Och stjärnan blev 4,5 x 4,5 cm. kanske storleken (litenheten) bidrog till att det blev svårt (omöjligt) att få den snygg.
Sen har vi min mors specialitet. Hon är proffs på dom här och jag har knappt vågat göra dom för dom blir inte lika bra som hennes. Men nu tog jag isär en av hennes (klippte bara upp tejpen) och fick en perfekt mall.

Och så här gör man:
 Ett vanligt vitt papper (skrivarpapper) i A4-format klipps tvärsöver så man har en remsa på ca 21x7 cm. man får alltså fyra stjärnor av ett ark. Vik remsan 11 gånger (ca 1,5 cm breda veck) så det blir ett sånt här dragspel (blir det lite över ett par millimeter i slutet så är det bara att klippa bort).
 Så här ska dragspelet klippas. Rita mallen så de öppna ändarna på pappret kommer på den kant där pilen visar. Pilen visar också hur långt ner du ska klippa den yttre kurvan för att stjärna ska kunna vändas ut riktigt.
 Sy ihop genom mitten av alla flikarna nertill.
 Nu är det färdigt att forma stjärnan.
Tejpa ihop ändarna så här. Sen viker man ut stjärnan. Går det inte att få ut den ordentligt så måste du klippa ner lite till mellan flikarna på en eller flera ställen. Fäst tråden så att stjärna hänger rakt.
Så lyckades jag då göra en som väl borde få godkänt? Ja, förutom att jag använde blå tråd bara för att det råkade finnas en färdigträdd nål till hands.

Ja, då återstår den stora röda stjärnan. Det var den här mitt stjärnskådande började med. Eftersom jag hade en bunt färdigrullade pappersrör så har jag haft tanken att fläta till något mer. Den där första burken jag gjorde gav ju mersmak, så det blev ju ytterligare en sådan plus en skål. Och det finns massor av annat man kan göra av dessa pappersrör, t. ex. en robust stjärna.
 Ja, det är rent häpnadsväckande så robust några hoprullade reklamblad kan bli! Man kan verkligen tro att det är gjort av pilkvistar eller liknande.
Själva idén och instruktioner till denna stjärna hittade jag här. Texten är på tjeckiska men bilderna är fullt tillräckliga.
 Att få ihop själva stommen är det svåra. Nästa gång ska jag faktiskt göra som rekommenderas - att spänna upp rören på en rund pappskiva med markeringar för uddarna, det borde verkligen underlätta för att få en jämn och fin stjärna. Nu nöjde jag mej med att försöka få till det med hjälp av bara klädnypor och lim och det var inte lätt.
 När stommen är klar börjar det roliga, nämligen att linda varv efter varm med hopkopplade pappersrör. Nu insåg jag också att det är bra om rören är så jämntjocka som möjligt så det blir lika mycket på alla uddar. Men rören måste samtidigt vara aningens vidare i ena änden så de kan kopplas ihop. Sen får man själv avgöra hur mycket man ska fläta, om man vill ha ett större eller mindre hål i mitten.
 Att måla är valfritt - gillar man återvinningsutseendet så kan man ju behålla det som det är. Men jag målade min stjärna mörkröd och så drog jag på lite guldfärg för att göra den mer julig.
Och i hålet finns en bild som jag klippt från ett julkort. Bilden petade jag in från baksidan och satte ett par tejpbitar så den ska hålla sej på rätt köl.
Sen så råkade jag (givetvis när jag letade efter något annat) hitta ett guldband som var precis lagom långt för att lindas runt stjärnan så här. Kanske var det snyggare utan, men lite glamour kan man väl tillföra så här i juletider. Nu hänger den här stjärnan i farstun på källardörren. Tim kommer att bli mycket häpen när han ser att jag julpyntat, hehe. Dessutom har jag tänkt hänga upp mina julkulor över öppningen till hallen.

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilken fin stjärnparad! Man blir sugen på att prova själv!! Din mammas specialité framför allt. Förstår inte de som inhandlar pynt i affärer! Varför göra så när det går att göra så här mycket fint pynt själv av t ex återbrukat papper?? Och så mycket roligare!! Obegripligt! Hoppas sonen inte tappar hakan så till den grad att han får svårt att tugga i sig allt gott och spännande som morsan lagar, troligtvis med inspiration från något avlägset hörn på klotet.

lopplisa sa...

Hahahha... det här var något nytt! Vanligtvis måste jag fylla i en massa siffror eller bokstäver för att kunna skicka en skriven kommentar. Nu kom istället ett påstående: "Jag är inte en robot" och så en ruta att kryssa i. Jag kryssade för och så publicerades kommentaren :)

myrica sa...

Så många härliga stjärnor,,jag gjorde ett par förra året , men i år blir det inte, har en del annat som ska bli klart.
Ha en trevlig dag
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...