20 dec. 2014

Gran av pistageskal

Egentligen gillar jag julgranar med ljus och glitter och bling. Men det var länge sedan jag hade en stor gran (jag har en minigran som jag brukar ställa fram), den sista stora var en plastgran som vid en flytt 1996 skickades till kvinnojouren tillsammans med en massa annat - och elljusen satt kvar på grenarna. 
Första julen jag bodde i det här huset satte jag upp ett ljusnät på hallväggen och hängde alla julgransprydnader på det. Sen dess har det inte blivit mycket julpyntande alls. Men i år har jag ju haft ett litet anfall av julpysslande och här är nu dags för julgranen - i miniformat.
"Skönt med en gran som inte barrar." "Och tur att den är målad, annars skulle väl renarna börja slicka på den när dom får sitt saltsug." 

Jag såg en bild av granar som såg intressanta ut. Det var julgranar av plastskedar. Men att sitta och klippa sönder en massa plastskedar (ens om jag haft några) kändes varken miljövänligt eller ekonomiskt. Fast dom där skedbladen påminde ju om pistagenötsskal - och såna har jag gott om. Så det blev en pistageskalsgran.
 Först gjorde jag en stomme som jag klippte ur ett chokladkaksemballage, så granen blir samma höjd som en chokladkaka, alltså ca 19 cm. Och nu har jag fått en anledning till att spara på dom där emballagen också - det gör nämligen ingenting att det är ett par veck i kartongen när man ska göra en strut.
 Jag hade funderat på att göra en modern gran i silver eller nån annan trendig färg, men det hade jag glömt bort då jag målade stommen, så den blev grangrön. Sen var det att rensa skalen. När jag höll på och knaprade i mej pistagenötter (det var ett tag sen) så hjälpte Stella till med att rengöra skalen från fnaset på insidan. Men hon fick inte suga på alla för jag var rädd att hon skulle få i sej för mycket salt, så jag fick nu fixa till en del själv.
Jag glömde att fota innan jag började måla granen, men här syns i alla fall delvis hur den såg ut innan målning. Limpistol borde funka bra till limmandet men jag använde trälim eftersom jag inte har något eluttag lämpligt till där jag sitter och pysslar. Det gick åt mycket lim och många skal, men dom hade jag ju gott om.
När det nu ändå blev en klassiskt grön gran så pyntade jag den också med "julgransbollar", mest mirakelpärlor (6mm) men också några större blanka pärlor.
På toppen satte jag en stjärna klippt från en guldglänsande telefonkatalog (Eniro 2014).
Och så blev det idag en pappersgran. Instruktioner till denna finns här.

En massa idéer till återvinningsgranar finns här.

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilken julspurt! I morgon vila? Så finurligt att använda pistageskal i stället för plastskedar och så mycket bättre! Att vara kreativ handlar väl just om att tänka om och nytt! Fina granar!

myrica sa...

Så fin granen blev, det finns så mycket man kan göra med återvinna, riktigt bra.
Önskar dig en God Jul
kram

lopplisa sa...

Är bara inne och önskar God Jul!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...