1 dec. 2014

Dags att starta syfabrik?

Ja, nu är jag ju tvungen sätta igång med massproduktion. Av vad? Jo, käppväskor. Fast det kan ju bli annat också. Lite vad som helst som behöver en liten dragkedja. För idag fick jag detta i postlådan!
 Femtio dragkedjor!! För ca 1,40 per styck!! Fraktfritt! Från Ebay förstås. Är man riktigt sysugen så kan man köpa en 200-pack, eller 1000-pack ... Det var väl duktigt av mej att nöja mej med 50 ...
 I 20 olika färger! Woohoo! Hur läckert som helst! Dessa dragkedjor sas vara 23 cm långa, vilket är en sanning med modifikation. För egentligen ska dragkedjors längd anges gällande själva dragkedjebiten (det är ju den biten som är intressant) men dessa dragkedjor visade sej vara 23 cm inklusive bandändarna. Så det är egentligen 19 cm dragkedjor. Nå, dom räcker ändå till en käppväska. Dom kan ju också kortas av för t.ex fickor så dom ska nog komma till användning. Alla funkade (jag kollade) utom en mörkgrå som delade sej, men den får jag väl göra nåt annat av.
 Och förra veckan fick jag ett litet paket med dessa "triglides". Vad heter det på svenska? Dom tänkte jag också använda till käppväskor, nämligen för att göra reglerbara remmar. Det är två av varje av 10 färger + fem svarta. Minns inte exakt vad dom kostade men ungefär 2 kr/st.
Så jag har nu att göra i vinter - dessa inköp kräver helt enkelt massproduktion. Jag kanske ska börja med att fråga Mor om hon vill ha en väska till sin nya hopvikbara käpp. Och jag behöver säkert några till själv i färger som matchar alla mina kläder året runt. Ja, det var väl därför jag beställde femtio dragkedjor ...

Sen får jag erkänna att jag tog fram lådan med gummisnoddarna en kväll. Blev tillräckligt manisk för att Stella skulle ge upp sitt pipande efter uppmärksamhet och gå och lägga sej istället. Så jag har nu lösningen på alla kattägares största problem - nämligen "Hur gör man för att ignorera en katt?" Jo, man får gummisnoddsmani!
Jag gjorde alla armbanden i samma teknik - som visas i denna video. Jag hade bara gjort ett sånt förut så jag blev tvungen kolla på videon, men nu tror jag att jag kan det utantill.

3 kommentarer:

myrica sa...

Vilken massa bra saker du har fått hem, dragkedjor behövs alltid tycker jag och man har inga hemma.
Så fina armband.
Ha en trevlig kväll
kram

lopplisa sa...

Återfall!!!! Jag visste det! :) Hehe ser fram emot att se din käppväskfabrik växa fram. Fina färger på både dragkedjor och.... ja, vad i hela fridens namn heter då dessa på svenska??,,

aliciasivert sa...

Himmel och pannkakor vilken dragkedjedröm! Ska verkligen kolla in den säljaren. Tack för tipset om Ebay - kan bli farligt!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...