14 dec. 2014

Bloggutmaning 365 - vecka 49 & 50

Jag missade Liies Bloggutmaning 365 förra veckan, så nu blir det två veckor på ett inlägg.

VECKA 49 - VINTERN

335. Utövar du någon vintersport?
336. Matar du fåglarna på vintern?
337. Har du byggt något av snö någon gång som du var (eller fortfarande är) extra stolt över?
338. Om man som bilförare möter dig som gångtrafikant i vintermörkret, kan man räkna med att se dig eller har du inga reflexer?
339. Tipsa om ett vinterplagg som du rekommenderar
340. Hiss & Diss - Vintern
341. 5 sätt att göra det mysigt i vinterkylan

Mina svar:

335. Nä, tyvärr. Möjligen lite snöskottning. Och balansövningar på hal is.
336. Skulle göra det om jag hade nån bra plats för utfodringen, man vill ju gärna se på fåglarna när dom hugger in. Sen har jag ju en Ziggy som kan få för sej att hugga in - om en fågel hoppar ner på marken för att plocka nedramlade frön, så det vill jag undvika.
337. Inget som jag minns. Nån enstaka snölykta har jag väl åstadkommit och dom är inte helt enkla att få ihop.
338. Jag har reflex i olika form och format - reflexväst, reflex på en väska , överdragsbyxorna, en jacka och på käppen, och reflex på snöre. Ziggy har ju sitt reflexhalsband så han syns också.
339. Mössa som också värmer öronen - som denna, denna eller denna.
340. Hiss - man får kura inomhus och kan glömma det dåliga samvetet för den försummade trädgården och andra utomhussysslor. Diss - dom skräckinjagande elräkningarna när den sibiriska kylan kommer.
341. Två varma tofflor, två goa varma katter och en spännande bok i Letton.

(bild från clipartbest.com)
VECKA 50 - ALKOHOL

342. Dricker du och din släkt alkohol på julafton, och vad tycker du allmänt om att det dricks på jul i barnfamiljer?
343. Har du blivit så full att du fått minnesluckor någon gång?
344. Vad tycker du om att Systembolaget har ensamrätt på alkoholförsäljningen i Sverige?
345. Om alkohol helt plötsligt försvann från jordens yta, hur skulle ditt liv förändras?
346. Tipsa om en god drink (med alkohol eller alkoholfri)
347. Hiss & Diss - Alkohol
348. 5 fester du aldrig vill glömma

Okej, det här är ett tema som jag har militanta åsikter om, så ...

Mina svar:

342. Vi träffas inte på julafton utan på annandan och då dricks det ingen alkohol (kanske nån dricker en öl).  Och dom som dricker sig berusade med barn närvarande - det är en form av barnmisshandel och borde verkligen vara straffbart (skampåle allra minst) och föranleda samhälleliga ingripanden.
343. Jag kan bara minnas att jag smakat på alkohol totalt fem gånger i mitt liv (oräknat likörpraliner) och den totala mängden uppgår till på sin höjd en halv deciliter, så, nej, jag har aldrig blivit full alls.
344. Det är bra med reglering av försäljningen, ännu bättre vore att införa motboken igen (eller allra helst totalförbud).
345. Mitt liv skulle inte förändras, men det skulle kännas jäkligt bra.
346. Juice eller saft på egenodlade bär. Eller bara vanligt vatten.
347. Möjligen kan alkohol ha nåt existensberättigande i medicinska sammanhang, men annars är det bara diss.
348. Om jag ens har varit på fem fester så har jag redan glömt dom ... Såna surpuppor som jag blir inte bjudna på fester tack och lov.
(Bild från clipartpanda.com)
Fast när jag fyller hundra ska jag ha party och festa på likörpraliner tills jag stupar - häpp!

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...