25 nov. 2014

Två rutiga väskor

Idag tog jag tag i högen med blivande väskor igen. Men den här gången använde jag båda ögonen, och det gick också bra. Det blev två rutiga modeller.
 En gulrödrutig och en rödvit i den där mellanstora storleken - ca 33*35 cm.
 Först gjorde jag den gulröda. Tyget var ursprungligen en duk köpt på second hand.
 Den fick en ficka av ett grönt tyg med ett påsytt motiv klippt från ett annat second handtyg. Och så ramade jag in motivet med röda och gula sicksackband. Det blev väldigt allmogeaktigt tycker jag.
 Väskan fodrades med ett ljusgult prickigt tyg - secondhandfyndat påslakan.
Jag är inte säker på det här rödvitrutiga tygets ursprung. Det är ett secondhandfynd men om det var en gardin eller bara en tygbit vet jag inte (det var ju ett bra tag sen jag klippte i det). Den fodrades i alla fall med ett vitt gardintyg.
Den här väskan fick en ficka av ett blommigt tyg (nån gammal stuvbit) och på den sydde jag en bit rödvitrutigt från ett lapptäcksmönstrat tyg. Den här fickan har knappstängning. När jag skulle sy knapphålet upptäckte jag att jag inte visste hur man syr ett knapphål med min fin-symaskin, så det blev lite komplicerat. Jag måste verkligen ta reda på hur det egentligen ska gå till.

Det här får bli ett bidrag till Lopplisas Ufo-Cyberjunta, då dessa väskor har väntat länge på att bli till.

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Men se där.. vad som kan skönjas nu när rymddammet lagt sig! Åh, så fina! Men jag är knappast förvånad. Du har ju både handlag och öga för detta med sömnad!

x-handarbete-pyssel sa...

Allmogeväskan där gillade jag lite extra!
Härlig färgklick!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...