Norrskensprognos

Möjligheten att få se norrsken varierar beroende på var man befinner sej. Ju längre norrut desto större chans, men möjligheten finns även söderut vid gynnsamma förhållanden. För att veta när chansen finns kan man kolla norrskensprognosen på Aurora-service. Just nu verkar det som att bara norrbottningarna har chansen - med lite tur även norra Västerbotten. Å andra sidan är Aurora-aktiviteten låg just nu, så det är kanske inte bästa läget oavsett var man bor. Det gäller ju att det är klart väder också och här är det väl mulet även i kväll förmodar jag. Men det ska bli soligare väder framåt veckan så då kan man kanske passa på att gå ut en afton och spana, om prognosen blir mer gynnsam.

På Aurora-service kan man kolla upp läget just nu och prognosen för de närmsta tre dagarna. De använder sig av data från en Nasa-satellit och ett nätverk av magnetometrar runt jorden. Oftast brukar det vara kalla vinternätter som norrskenet visar sig men det kan även uppenbara sig under mildare betingelser också, så man kan ju hålla koll.

Det är en spektakulär och nästan spöklik syn att se ett norrsken live, men för er som aldrig har upplevt det så finns det ju videor att titta på. Sök på "aurora borealis", eller "northern lights" på youtube så finns det en hel del. Här är en ...

Det var länge sedan jag såg ett norrsken live, men jag minns en gång (då jag bodde i Kåge). Jag kom hem en vinterkväll och upptäckte norrskenet rakt ovanför huset där jag bodde. Jag stod länge och tittade på det ...


Read Comments

3 kommentarer:

myrica sa...

Min stora önskan är att få se ett Norrsken, har tänkt att jag någon gång ska besöka Norrland för att få se detta underbara sken.
Ha en bra dag
Kram

Eva sa...

Norrsken är bland det vackraste som man kan få se

lopplisa sa...

Ja, norrsken vore något att pricka av på bucketlistan! Det och en soluppgång i öknen!! Spektakulära fenomen tror jag!!

Ha det fint i helgen!! Själv ska jag sy på maskinen så klart!! :)
Tack för din support :) :) :)