30 nov. 2014

Fufu och grönsakssoppa

Häromdan kollade jag i Skräppostmappen för min gmail. Skräpposten sorteras ut automatiskt och raderas efter en månad så jag brukar inte kolla där, men nu gjorde jag det. Och hittade flera s.k. Nigeria-brev. Mycket sympatiska mejl (Hello Dear ...) som handlar om att avsändarens pappa den högt uppsatta ministern (i Nigeria eller annat afrikansk land) omkommit i en bilolycka (länk till nyhetsartikel om olyckan) och efterlämnat en väldig massa pengar. Men arvingen kan av olika skäl inte komma åt pengarna utan behöver min hjälp med detta. Och givetvis blir jag rikligen belönad. Javisst! Man tycker att varenda människa ska ha hört om dessa brev då de varit i svang i många år, men alltid är det väl nån naiv opportunist som tycker det verkar som en finfin idé att ställa upp och hjälpa till.

Nåväl, det var inte om detta jag skulle skriva, utan lite om nigeriansk mat. Vad äter dom i Nigeria? Den frågan ställde jag till en man från Nigeria. Jag träffade honom här i Boliden i våras när jag var ute på en promenad. Han gick ifatt mej och sa Hello. Sen ägnade han en god stund att prata om Gud och Bibeln. Jag träffade honom ett par gånger till och han följde mej på en runda. Då frågade han hur gammal jag var och insåg att jag var för gammal för honom. Ja, han var ju ute efter en fru.
Sen visade det sej att han brukade besöka Monika i garnaffären, så då träffades vi där ibland. En dag frågade jag om vad dom äter i Nigeria. Och då sa han soppa och fufu. Så gick jag hem och googlade på det. Och sen gjorde jag fufu och grönsakssoppa.
Förra veckan gjorde jag om det en dag. Jag har gjort mannagryns-fufu. Superenkelt - koka bara upp vatten (jag hade i lite salt) och rör i mannagryn, det tar snabbt ihop sej till en klump och det är fufu. Som han förklarade så lägger man fufun i en skål och häller på soppan. Jag gjorde soppan på wokgrönsaker men är man inte vegetarian kan man ju göra vilken soppa som helst, med kött, fisk eller kyckling - i Nigeria är getkött vanligt. Fufu kan göras av andra gryner och mjöl också, men mannagryn funkar väldigt bra.

Fufu äts också till stuvningar, såser och grytor och är en basföda som äts av i stort sett alla nigerianer minst en gång om dagen. Mer om nigeriansk mat hittade jag här. Där står det att man tar en bit av fufun och doppar i såsen eller stuvningen, och då äter man med fingrarna. Funkar kanske mindre bra med soppa, jag föredrar i alla fall att äta soppa med sked.

Hur man kan äta fufu kan man se i denna video

P.S. Jag kollade skräpmejlen nu igen och hittade ett meddelande från "Telia" - "Problem på din sista räkningen". Jag har visst betalat räkningen två gånger. "Ladda ner och svara på och frågor bifogas". Visst. Dålig svenska också. Man skrattar nästan ihjäl sej,

1 kommentar:

lopplisa sa...

Ja, skulle tro att det cirkulerar sådana brev av både mer och mindre övertygande, lockande innehåll. Kan annars inte fatta att vissa går på dem (så även, eller nästan även, särbon till en bekant... vanligtvis hur klyftig som helst.). Spännande mathushållning i ditt kök!!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...