19 okt. 2014

Rönnbärschutney

 Jag fick för ett par veckor sedan en liten burk med äppel- och rönnbärschutney. Väldigt god var den, så jag bestämde mej för att göra mera själv. Monika hade använt ett recept i DN. Naturligtvis hade jag inte riktigt de kryddor som skulle ingå, så min chutney blev lite annorlunda. Huvudingredienserna rönnbär, äpple och lök hade jag i alla fall. Fast jag använde rödlök istället för gul lök. Och i receptet står det röd eller vit vinäger, men vad jag hade var äppelcidervinäger med honung.
Eftersom jag vill minska sockeranvändningen så la jag till en annan ingrediens, nämligen ananas som ju är söt. Så min chutney fick en annan smak men god den också.  
Jag gjorde heller inte så stor sats, utan det blev ca 4 dl som jag fördelade på två burkar. Det står att hållbarheten är några månader i kylskåp, men jag ska frysa in ena burken (kanske har inte min variant lika lång hållbarhet). Jag har kvar en del rönnbär så det kan bli en till omgång.

Det här är ju ett höstrecept, men nu blev det vinter här i Boliden igen. Det började snöa igår kväll (lördag) och höll väl på inatt för det var ganska mycket snö i morse.
 Så här såg det ut klockan sju i morse (ja, jag var upp då men gick och la mej igen klockan nio och sov gott till tolv). En bil hade kört mitt i gatan och det syntes på spåret att snön var ganska djup.
 Temperaturen har legat runt nollan idag och snön ligger kvar än (förra omgången försvann ju på några timmar).
Ziggy gjorde en tur uppför gatan. Här går spåren från bron upp till staketet och vidare på trottoaren.

2 kommentarer:

lopplisa.wordpress.com sa...

Mums! Så fina rönnbär! Här är de inte alls lika fina!!

myrica sa...

Jösses vad det kommit snö hos dig, det ser så fint ut när den är ny och ren.
Ha en fin dag
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...