Kudde för inspiration

Ett kuddfodral som jag hittade på second hand nån gång nånstans. Handbroderad med elefantmotiv, troligen från Mozambique. Det sitter en lapp på baksidan där det står Kaross, Shangaan clothes och det ledde mej till den här hemsidan som handlar om Shangaanfolkets broderitradition. Där finns också fler exempel på deras färgstarka broderikonst och en webbshop. 

Jag tycker den är så himla läcker! Den är alltså broderad men motivet har stora fält så den kan inspirera till applikation om man inte orkar ge sig i kast med så mycket broderi. Jag har ju förut gjort en kudde inspirerad av Suzani-broderi med filtapplikation som broderats med langettstygn runt konturerna. Den här kudden skulle kunna göras på liknande sätt. 
Härliga färgkombinationer!
Dom svarta fälten är obroderade, det är själva tyget som syns.
Jag antar att konturerna sys först och så fylls fälten i.
Lite olika stygn har använts, mer eller mindre täckande.
Den här kudden finns i gästrummet där färgerna går i blått och grönt. Här finns också den argyle-inspirerade filtkudden. Stella ligger ibland i gästrummet och längtar efter Tim som hon är riktigt kär i.

Jag har blivit sugen på att göra mer filtapplikation med broderi och jag har ju ännu ett par Suzani-inspirerade mönster. Får lägga det på min lista för ufos att påbörja ...

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Jösses vilket jobb! Men så är den ju himla fin också. Vilket kap!