Vad ska man tycka egentligen ...

Ja, vi får en ny regering - Äntligen! Men alldeles för långt från egen majoritet - inte bra! SD fick skrämmande höga siffror - riktigt dåligt! Fi kom inte in - synd! Så känslorna är lite ambivalenta.
Valvakan blev inte så festlig som man kunnat hoppas, snarare en nagelbitare.

Lyckligtvis hade jag något att distrahera mej med, för nu har jag fått mera gummisnoddar! Så här är mitt valvakaresultat.

En massa armband. Vanliga fishtail, fishtail med pärlor och ett i inverterad fishtailteknik,
Jo,  en ny variant provade jag också - Påfågelsarmband. Videon för det finns här.
Här är fishtailarmbanden med alla de nya färgerna två och två plus ett riktigt regnbågsarmband med alla färger utom svart och vitt.
Sen hämtade jag en påse med plastpärlor i en massa färger och uppfann fishtail med pärlor. Ja, den varianten har säkert uppfunnits tusentals gånger för den är ju inte så revolutionerande, men det blir ju faktiskt en annan stil på fisksvansen när man sätter in pärlorna.
Dessa pärlor är perfekta för detta ändamål då dom har tillräckligt stort hål för att man ska kunna trycka igenom en gummisnodd. Till just detta armband satte jag pärlorna på de orangea snoddarna och så är det två gröna snoddar utan pärla mellan varje orange.
Jag uppfann också en egen miniloom med  två peggar eftersom det är vad man behöver till dessa armband, det blev enklare att hantera än att använda den stora loomen. Eftersom jag ätit en del glassar i sommar så hade jag en bunt glasspinnar till hands. Först limmade jag ihop en bunt av de kortare pinnarna att ha som mellanrum och så två långa utanpå som peggar. Har man inte en hel bunt glasspinnar så kan man ju alltid hitta något annat att sätta ihop loomen av - ett 9V-batteri är precis lagom brett att ha mellan ett par glasspinnar (avståndet bör vara ca 3 cm). Ett stadigt gummiband håller ihop det hela.
Sen behöver man ju en krok också, och jag har några sådana. Och har du redan kastat alla glasspinnar så har jag en hel del såna också att dela ut till behövande ...
Snoddarna kom i påsar om 600 st, men jag har delat upp dom till påsar med ca 150 st för att fler ska kunna köpa av alla färgerna. Köper man fyra färger kan man mixa dom på olika sätt och få ihop 12 armband. Jag tar 6 kr per 150 st-påse. Ingen postorderförsäljning, bara direkt i butiken.

Nånting helt annat.
När jag var på väg hem efter dagens besök i garnaffären så såg jag något som kilade över gatan på väg mot min gård. En igelkott eller en stor råtta tänkte jag. Och längre ner på gatan låg något svart med lite vitt. Ett ögonblick svindlade det till då jag tänkte att det kunde vara en överkörd Ziggy - men strax därpå såg jag honom hemma på bron.
Men vart tog den där lilla varelsen som kilade över vägen, vägen? Jo, i hörnet intill butiksdörren satt en liten igelkott! En fullkomligt bedårande liten filur.
(bild från wikipedia)
Jag hade ju ingen kamera med mej, men precis så här såg den ut. Ungefär så stor som min utsträckta hand, alltså igen vuxen igelkott utan en årsunge skulle jag tro. När jag gick närmare vände den ryggen mot mej och tryckte in nosen i hörnet vid dörren. Eftersom butiksdörren ligger bara ett par meter från själva gatan så tyckte jag inte det var så bra att lämna den lille där, ifall hen skulle få för sig att kila över gatan igen och riskera att bli överkörd. Så jag gick in och hämtade ett par ordentliga handskar.
Den satt fortfarande kvar med nosen vänd mot väggen när jag kom ut igen. Jag närmade mej försiktigt, den flyttade sig lite men gjorde inget försök att springa iväg. Först strök jag den lite över ryggen för att se hur den skulle reagera, men den höll sig helt stilla. Så då tog jag helt enkelt och plockade upp den. När jag vände lite på den tittade den på mej med sina små svarta ögon, men sa inte ett pip. Jag bar den upp till övre hörnet av tomten, intill komposthögen, där det är en rätt frodig växtlighet i form av buskage och ogräs, och där den också kunde ta sig bakom garaget och vidare åt ett håll som leder bort från gatan. Så där satte jag ner den och den knatade iväg på sina små ben ...

P.S. Det där svarta som låg på gatan? När jag kom in gick jag och tittade ut genom gästrumsfönstret med utsikt nedåt gatan. Då kom det en bil som först körde förbi saken. Sen backade den upp igen och någon i baksätet öppnade dörren och plockade upp föremålet. Det var en keps!

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Men snacka om att du är flitig med att fixa snygga armband,
Dom är häftiga. Du är snäll som bryr dig om våra 4 benta vänner, det skulle vara mera av oss.
Ha en bra dag
kram

lopplisa sa...

Snygg produktutveckling med glasspinneloomen! Ja, F! fan vilken soppa detta val. Vi får väl se vad det blir för regering och om de lyckas åstadkomma något över huvud taget.

Finemangsiga armband! Antar att snoddarna kommer att gå åt som lakrits hemma hos mej.

Och fint att du förbarmade dej över igelkotten! De är ju för söta! Synd att man inte kan ha dem som husdjur!