När man inte orkar hela vägen ...

Fortfarande väntar jag på mer gummisnoddar och sitter mest och rullar tummarna. Men jag har haft ett litet stickprojekt som jag nu tvingade mej att slutföra.

Att sticka en halsduk är ju inte så himla märkvärdigt - även jag kan åstadkomma några aviga och räta. Men hur kul är det då? Inte särskilt. Så kanske var det därför jag inte riktigt orkade hela vägen. För jag har hållit på i veckor med denna halsduk, några centimeter då och då. Å andra sidan är det ju fortfarande mer eller mindre sommar här, så det har ju inte varit någon akut brådska med att få halsduken klar.
Men alltså tröttnade jag i alla fall och det blev en sån här kortare variant med knäppning.

 Det påminner ju om den virkade halsvärmaren jag gjorde en gång. Den var i bleklila men det här garnet är melerat i rosa och lila nyanser så det blev ju inte alltför lika i alla fall.
 Och så är knapparna och knapphålen annorlunda arrangerade. Det är samma sorts knappar som på den andra, men dom här är lila.
 Anledningen till att det blev en halsvärmare över huvud taget var att jag köpt några härvor av det här garnet (akrylgarn Maja från Svarta fåret), eftersom det är utförsäljning på det i garnaffären. Härligt lurvigt och flera olika färgmixar - jeansblå, turkos/blå, rosa och svartgråvitt. Eftersom jag gjorde en kortare halsduksvariant så har jag kvar lite av det lilarosa garnet fast jag får kombinera det med nåt annat om det ska räcka till något.
Jag hade tänkt sticka halsdukar av de andra färgerna också men jag får nog fundera på andra (mer intressanta) alternativ ...

Den här halsduken var i alla fall tänkt som uppvärmning inför att jag kanske, eventuellt, möjligen ska försöka mej på att sticka sockar, ifall det blir nån stickkurs i garnaffären i höst/vinter. Jag har inte stickat på årtionden och känner oerhörda tvivel inför tanken att sticka sockar - jag har tillräckliga problem med att hålla reda på två stickor, hur blir det då med fem? Men det skulle vara kul att verkligen kunna sticka sockar, och garanterat mer spännande än en halsduk. Jag ska leta rätt på strumpstickorna (som jag faktiskt har) och nåt lämpligt garn och tjuvträna lite. Känns det alltför ohanterligt får jag väl hålla mej till virkade sockar.
När jag provade halsduken kom jag på att den kan nog användas som öronvärmare också ...

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Aha!! Nu förstår jag vad du har donat med! M-m!! Jag har själv svårt för halsdukestickningar och förstår vad du menar. Hur som helst var ju det här en mycket bättre och snyggare lösning! Bra också med multifunktionaliteten :)

myrica sa...

Det var en snygg halskrage, även jag som stickar mycket kan tycka att en halsduk är inte kul, så det blir aldrig någon, utan en sjal.
HA en härlig söndag
kram