17 sep. 2014

Förlängning av stickad tröja

Fortfarande värmer solen på dagarna, men i morse var det kompakt dimma. Än så länge har jag inte behövt sätta på värmen i huset, men däremot har jag letat fram lite varmare kläder.
För ett par år sedan köpte jag en tröja på Kupan. En tjock tröja i härliga färger och med stor krage. Men den kunde gärna ha varit några centimeter längre. Nu har jag åtgärdat detta. 
Tröjan är stickad i ett tjockt garn och ränderna är gröna, blåturkos, blek rosalila och en mörk vinröd/lila. Det skulle ha passat bäst med den där mörka färgen till förlängningen men jag kunde inte hitta något garn i den färgen och ungefär samma tjocklek också. Så jag tog vad jag hade som åtminstone passade ihop med tröjans färger. Det var dock ett betydligt tunnare garn, för 4mm stickor, men jag stickade med de 6mm stickor jag hade framme efter halsduksstickningen
Mudden är alltså tämligen löst stickad (och ojämn för stickning är inte min bästa gren). Jag stickade direkt på tröjan genom att dra upp öglor genom tröjans nederkant med virkkroken och förde över på en sticka. Eftersom jag inte har nån rundsticka som är tillräckligt lång, så fick jag göra framkanten och bakkanten var för sig och sen sy ihop sidorna.
Det blev ju rätt tungt att sticka med hela tröjan hängande på stickorna men det var ju bara femton varv och gick ganska fort ändå. Det knepigaste var att avmaska så löst så det blev tillräckligt elastiskt. Efter första försöket fick jag riva upp och göra om. Då tappade jag ett par maskor också och det var lite motigt ett tag, men till slut blev det som det skulle. Tröjan har nu perfekt längd!
Stella och råttan njuter av att höstsolen nu står så lågt att de kan sola inne på hallgolvet, där ljuset från trappfönstret faller.

2 kommentarer:

myrica sa...

Det blev väl bra, det tipset ska jag nog ta till mig, ibland så tänker man inte alls på saker man kan göra för att förbättra.
Och du så gott det är med sol.
Ha det gott
kram

lopplisa sa...

Smart! Men så är du ju just det, smart!! Tipset ska läggas på minnet!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...