Dagens reflexion

Nu när dagarna blir allt kortare så kan man hamna i den situationen att man går ut medan det är ljust, men innan man ska hem igen så har det blivit mörkt. Och då kanske man inte hade kommit ihåg att ta med sej reflexvästen. Reflexväst är oslagbart det bästa om man ska ut i mörkret, men i avsaknad på sådan så finns det ju alternativ.

 Den där stryk på-reflexen har jag använt tidigare. Först var det överdragsbyxorna och sen första käppväskan. Nu har jag satt reflex på både den här jackan, och käppen. Reflexen är ju grå så i dagsljus syns dessa fält inte särskilt mycket, men jag fotade med blixt och då lyser dom starkt.
 Redan när jag köpte käppen tyckte jag att det borde ha varit reflex på den. Men eftersom den inte hade det så fick jag fixa reflexen själv. Till detta klippte jag en remsa av stryk på-reflexen och strök fast den på en tygremsa. Sen satte jag dubbelhäftande tejp på tygremsans baksidan och så var det bara att sätta fast remsan på käppen.
Naturligtvis strök jag reflex på jackans baksida också.
Och Ziggy har fått ett nytt halsband med dom gula reflexbanden. Det första i den här stilen fick han för tre år sedan (här ser du hur han ser ut i det) och det har blivit några sen dess. En del tappar han bort men det senaste blev både nött och bokstavligen utslitet. En kväll i somras när han kom in så fick jag inte av honom halsbandet som vanligt, det satt liksom fast. För på något vis hade han fått högra "armen" genom halsbandet så förutom runt halsen så satt halsbandet i armhålan. Det kan inte ha varit särskilt bekvämt och ganska svårt att gå med denna snara. Men det rödvitrutiga bandet är ju ett resårband så det hade töjt ut sej rätt bra. Jag fick sy ett par veck på det för att få ihop det till lagom storlek igen. Men det var ju inte så snyggt och reflexerna var ganska nötta också, så nu har han fått ett alldeles nytt halsband.
I övrigt har jag börjat virka en mössa. Det är tänkt att bli en sån där "beanie" (varför heter dom så?). Jag blev inspirerad av den här, men förmodligen kommer min att se helt annorlunda ut innan den är klar (om inte annat så har jag ett tunnare garn). Anledningen till att jag skulle göra en sån här var att det blev rätt kallt i veckan, men det kändes som lite för tidigt att dra på sej vintermössan, så jag vill ha en mössa som är lite varm men inte ser alltför vintrig ut. Idag har det dock blivit varmare igen (hur länge det nu varar) så jag klarar mej utan mössa, men då hinner jag kanske få klar den här beanien innan det blir kyligare igen.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Att reflektera sin omgivning... kan det bli mer omtänksamt?? Nä! Kan inte tro det! Fin färg på mössan! Hoppas du inte kommer behöva använda den på läääänge dock! ;)