Rainbow loom

Eftersom jag absolut inte gjort någonting i sommar så har det heller inte blivit några inlägg här på ett bra tag, men nu tänkte jag åtminstone ge ett litet livstecken ifrån mej.

Regnat har det gjort mycket på sistone, men några regnbågar har jag inte sett, för det har verkligen varit helmulet. Idag var det dock lite sol och i postlådan hittade jag ett roligt paket - nämligen en rainbow loom och en massa gummiband.

Ja, jag har ju sett dom där armbanden av gummisnoddar och väl inte tyckt det varit så särskilt snyggt, och mest ett pyssel för barn. Men, men, till slut blev jag ändå sugen på att pröva på det där (ja, jag är ju lite barnslig).
Slöjddetaljer har ett set för 179 kr, med själva "loomen", 600 gummisnoddar, virkkrok och clips (lås). Lite väl dyrt tyckte jag, särskilt om man inte vet om det är så kul att pyssla med detta. Så jag kollade förstås på ebay.
Det set jag köpte finns här. Det är på auktion och jag fick setet för 29 kr (fraktfritt dessutom). Det återkommer i nya auktioner om du missar just denna. Ett annat set finns här, lite dyrare (ca 72 kr fraktfritt) med en stadigare virkkrok - verkar vara samma modell som säljs på rainbowloomsverige.se för 179 kr.
När man väl har grundutrustningen behöver man ju bara fylla på med nya gummiband. Enligt Slöjddetaljer räcker 600 snoddar till 24 armband, men det stämmer inte. Till dom två jag gjort gick det år 57 resp. 48 band, så om man räknar i runda slängar 50 per armband så räcker 600 till 12 armband. Man kan förvisso göra en enklare variant som bara förbrukar hälften men det blir ganska fjuttigt.
För att hitta nya varianter av armband och även en massa andra saker man kan göra med dessa gummiband så är youtube stället att söka på - skriv bara in rainbow loom i sökrutan. Och på Pinterest finns det en massa anslagstavlor på detta tema, så där kan man hitta massor. Jag har bara lagt in några länkar än i min nya anslagstavla, men det blir väl fler.
 Jag började med varianten som kallas fishtail - här finns en video som visar hur den görs.
 Jag mixade alla färger jag hade här.
 Det följer med antingen c-clips eller, som här s-clips, som man sätter ihop armbandet med. Beställer man bara nya gummiband så följer det med clips.

Den här varianten är lika enkel egentligen men ser helt annorlunda ut. Det är en inverterad fishtail. Här är en video som visar den. Till den har jag bara tre färger.

Ja, det var faktiskt riktigt kul att pyssla med, så nu måste jag nog beställa mer gummiband. Givetvis på ebay. Man kan köpa mixade påsar eller påsar med en färg. Ska man göra mycket kan det ju vara bra med färgsorterade påsar. Förutom dom vanliga färgerna finns det neonfärger, metallic, glittriga band, tvåfärgade och såna som ser ut som små pärlband. Sen finns det små gummiberlocker som man kan sätta på och pärlor att väva in.
En video med vanliga nabbi/hamapärlor finns här.
Mina chilisar är inte riktigt i alla regnbågens färger, men en del hann bli mer eller mindre röda innan jag hann knipsa dom - det är gröna jag vill ha så det var inte meningen att dom skulle bli röda, men vackra blev dom.


Read Comments

0 kommentarer: