Mera gummisnoddar vill jag ha!

En liten uppföljning på gårdagens inlägg. Ja, jag måste beställa fler gummiband, för redan nu börjar jag bli lite hämmad av det begränsade urvalet av färger. Eller snarare att en del av färgerna är i ett begränsat antal. T.ex. hade jag tänkt att göra ett SAIK-armband men då har jag för lite svarta snoddar. Mest var det av gula, gröna, röda och rosa. Alldeles för lite vita också. Så just svarta och vita skulle jag behöva extra mycket av, de kan ju alltid kombineras med de övriga färgerna. Jag har en extrapåse på ingång som jag beställde samtidigt med loomen så den borde väl dyka upp snart, jag hoppas det är lite mer av svarta och vita där.

Jag har fortfarande inte gett mej i kast med några avancerade modeller utan prövat hur den inverterade fishtailvarianten tar sig ut med olika färgkombinationer.

Det visade sig att man kan få rätt många olika variationer och jag har bara provat fyra än så länge. Den till vänster är ju den jag gjorde igår. Nästa är precis samma modell, bara tre andra färger. Det tredje armbandet har bara två färger och det ser ju helt annorlunda ut. På det fjärde armbandet kombinerade jag tre röda, en blå, en gul och en grön, det blev lite indianstuk över den kombinationen. 

Om man nu bara ska göra den här och den vanliga fisksvansmodellen så behöver man ju inte en sån där lång loom med en massa peggar, det räcker ju med två.
Så jag kompletterar mitt ebay-tips med mini looms som finns i olika varianter.
Ett mini loom startset finns att köpa bl.a. här, för ca 35 kr, fraktfritt. Innehåller 480 gummiband, en miniloom, två virkkrokar, 24 clips. Det räcker till 9-10 fishtailarmband.

Man kan också göra sin egen miniloom. Maya made har ett bra tips på detta som synes på bilden nedan. 

Okej, nu la jag ett bud på 7200 gummiband, 12 påsar à 600 st i sorterade färger, fraktfritt. Exakt vilka färger det blir vet jag inte, men förhoppningsvis åtminstone en svart och en vit påse. Budet ligger just nu på ca 60 kr och jag la mitt maxbud på ca 100 kr. Hos en svensk säljare skulle en sån här mängd gå på 468 kr + frakt 60/64 kr. Om jag vinner den här auktionen så blir det ju en bra deal. Det enda negativa med att handla på ebay är den långa leveranstiden från Kina, ca fyra veckor.

Eftersom jag kanske inte själv behöver alla dessa gummiband så är det här ett tips till alla gummibandspysslare i Boliden, att om en månad har jag förhoppningsvis en del gummisnoddar att sälja också. Håll tummarna att jag vinner auktionen.

Uppdatering: Jag förlorade auktionen. Jag hade ledande bud i flera timmar, men när det var fem sekunder kvar var det nån annan som slängde in ett högre bud. Nå, det gjorde ändå inget, för nu hittade jag samma storpack med fast pris, ungefär samma pris som mitt maxbud. Dessutom från Hongkong så det går snabbare att få, oftast tar det två veckor därifrån.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Jag var inne i förmiddags på din blogg och läste ditt förra inlägg i samma tema och jag kollade också på länken hur det gick till att göra dessa snygga regnbågsarmband. Jag var dock lite stessad och hann inte att kommentera. Jag fick dock en ide som jag har gott o grubblat på... i ett annat tänkbart material i återbruksform. Jag avslöjar inget ännu. Vi får se det kanske dyker upp ett inlägg på min blogg om det fungerade!!

Miris Skaparlusta sa...

Hej Susanne! Ska bli spännande och se vad du funderat ut. Jag kollar alltid dina inlägg även om jag är dålig på att kommentera.

lopplisa sa...

Hej!
Du verkar ju snodd på besatt av detta.. :o) Kul tillstånd verkar det i alla vara. Härligt att se att du kommit upp ur ditt sommaride med bibehållen kreativ kraft! Går det att applicera snoddar på annat än armband? Kanske handtag till tygkasse? Håller det?

Ha det fint! Ser fram emot dina inlägg i höst.

/Pia

Miris Skaparlusta sa...

Man kan visst göra vad som helst av dessa gummisnoddar - en hel klänning såldes på ebay för svindlande summor. På youtube finns det massor av videor om hur man gör allt möjligt, bl. a. små handväskor helt och hållet av gummisnoddar. Handtag till tygkasse har jag tänkt på själv. Det funkar nog om kassen inte lastas för tungt, det blir ju ett rejält töjbart handtag så det blir ju längre ju mer tyngd som läggs på. Det verkar rätt hållbart i alla fall och det finns ju olika sätt att väva ihop snoddarna, ju mer snoddar som involveras desto stadigare borde det bli.
Ja, jag håller åtminstone på att kravla mej upp ur sommaridet, kreativiteten är inte riktigt vaken ännu, men gummisnoddarna väckte upp skaparlustan lite i alla fall.