28 aug. 2014

Gummiapa

När man gjort en "rainbow loom"-sökning på youtube så upptäcker man att man uppenbarligen kan göra vad som helst av dessa gummisnoddar. När jag såg den här videon, så kunde jag inte låta bli att prova. Vid första anblicken kan man tänka att det här är inget man gör som nybörjare och jag har ju bara gjort några enkla armband tidigare, men bara man noggrant följer videon (man får pausa då och då) så är det faktiskt inte så svårt att göra en gummiapa.
 Jag förbrukade nästan alla mina gröna snoddar här för det är dubbla band överallt. I videon använder hon bara två färger men jag var osäker på om de gula skulle räcka så min apa fick ett rosa ansikte. Till ögon kan man använda pärlor, men hon visar hur man kan använda gummisnoddar även till dessa och jag orkade inte gå ner i källaren och hämta ett par pärlor så min apa består helt och hållet av gummiband.
I videon förklaras att man ska arrangera de tre raderna med peggar så att mittenraden är ett snäpp högre än de två yttre. Se också till att öppningarna är nedåt (mot dej) som du ser på bilden, annars blir det närmast omöjligt att genomföra projektet.
 I början när hon visar hur man gör armar, ben, svans, kinder och öron, så spänner hon upp snoddarna två och två (alltså dubbla). I ändarna ska man vira ett enkelt band fyra varv runt peggen, utom på kinddelarna sär det bara ska viras tre varv (varför upptäcker man när de ska fästas till ansiktet). Sen hoppar hon över ett moment och det verkar som hon bara lossar alltihop, men då skulle ju ingenting sitta ihop. Om man lyssnar så säger hon att man ska "loop them". Det är uppenbarligen en sån grundläggande manöver att den inte behöver visas. Man listar ganska enkelt ut hur man gör, men för nybörjaren så visar jag här i några bilder vad det innebär.
 Stoppa ner kroken i peggen och haka fast de nedre banden.
 Dra upp.
 Vräng banden runt peggens bakkant och dra banden till peggen ovanför där den andra änden av dessa band sitter.
 Trä banden på peggen så att de ligger dubbelvikta.
 Fortsätt med nästa par på samma sätt.
På det här viset bildar man en kedja.
I övrigt följer man videon steg för steg. På vissa ställen blir det väldigt tjockt med många gummiband på samma pegg, då kan det vara svårt att få upp de där understa banden, men det är viktigt att det blir rätt band man drar upp så man får försöka dra undan de övriga tills man fått grepp med kroken. Och se till att inte tappa något när du fått det över peggen, det gjorde jag en gång men lyckades reda ut det ändå.
I vissa lägen får man töja väldigt mycket på gummibanden och man kan tro att dom ska gå av, men dom är otroligt hållbara.
Det knepigaste var nästan att få loss hela apan från loomen, men jag upptäckte att med virkkrokens bakände så kunde jag lirka loss banden från peggarna så till slut var apan fri. Medan man tillverkar apan är den väldigt uttöjd och sträckt på hela loomens längd, så det är svårt att se att det ska bli en apa. Färdig är den ca 8 cm lång.

Bortslösad kvinnokraft? Jajjamän, men kul var det. Nu har jag inte så mycket gummiband kvar, åtminstone inte så många av varje färg, så det får väl bli något smått eller helt enkelt regnbågsfärgat i väntan på mera gummiband.

6 kommentarer:

lopplisa sa...

Hahaha. . Bedårande! Så man kan göra lite vad som helst alltså!? Coolt!

myrica sa...

Så söt den blev, men armbanden är coola.
Ha en bra helg
kram

Eva sa...

Vilket tålamod du har, men så har du fått en söt liten apa också.

Åsa.Li sa...

Men va läckert! Otroligt fina grejer/roliga man kan gör med gummi band det var nytt för mig:-)

lopplisa sa...

Hello, undrar just hur du har det? Tillverkas det månne stordåd av snoddar??

/Pia

Miris Skaparlusta sa...

Nä, jag väntar på fler snoddar, för det går inte åstadkomma så mycket med det lilla jag har kvar.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...