10 juli 2014

Nu blev det bättre

Tack och lov - idag var det vara 21-22 grader ...
Så jag passade på att handla och vara till apoteket idag, för det såg ut som det skulle bli varmare i morgon igen. Fast nu har yr.no reviderat sina prognoser och gissar på 23 grader i helgen så jag ska väl överleva även om jag behöver göra ett nytt besök på ICA.

Det är ju ramadan nu också. Måste vara extra jobbigt när det blir så där varmt som vi nu haft (men ännu värre i länder som Saudiarabien), eftersom man inte ens får dricka vatten under dagtid. Och hur överlever dom som bor här uppe när ramadan infaller på sommaren då solen knappt går ner? Jag frågade Etika som är muslim och fastar, hur dom gör, för dom måste ju få några timmar att äta på ändå. Hon följer tiden i Mecka och får då avbryta fastan efter klockan sju på kvällen, så det blir inte alltför långa dagar. Men jag läste att muslimer i Västerbotten i år går efter tiden första maj. Tiderna för fastan blir då från 03:11 till 21:03. På islamguiden läste jag att det också är bra att fasta på andra tider under året, t.ex måndagar och torsdagar. Aha, 5:2-dieten är alltså en muslimsk uppfinning! Nästan i alla fall ...

Jag har tänkt att jag skulle prova 5:2-dieten, men att klara av att hålla sig till 500 kalorier två dar i veckan kräver planering och karaktär och jag har problem med båda dom delarna. Man måste nog avstå från glass dom dagarna ... Jag får fundera på saken och kanske göra ett försök till hösten.

Idag gjorde jag vegetarisk "inlagd sill". Själva "sillen" är nog rätt kalorisnål, men såsen ... Gott blev det i alla fall!
 Med bara en potatis och sallad till kan det väl ändå inte vara så kaloririkt, va?
 Så här ser "sillarna" ut när dom är kokta. Vad det är? Aubergine - skuren i sillbitsformat och kokad 6 minuter. Idén till denna rätt hittade jag hos vegankrubb.se. Jag är inte så förtjust i aubergine för den har en konstig konsistens och ingen smak. Men som sill passar den utmärkt då den får just den där konsistensen av inlagd sill. 
 I inlägget på vegankrubb finns tips på hur man kan göra såsen, men har man redan ett recept på sillsås så är det ju bara att använda det. Jag tog vad jag hade i kylskåpet, lite rester av crème fraiche, majonnäs, crème bonjour, salt, svartpeppar, rödlök i smala strimlor och gräslök. Det blev en riktigt god sås, särskilt rödlöken gjorde mycket för smaken. När "sillbitarna" kallnat rörde jag ner dom i såsen. 
Jag har en till aubergine i kylskåpet så jag ska nog göra en ny omgång, med en annan variant på såsen (ska köpa dill).
 Eller kanske det blir en chilivariant? Mina chilisar klämmer fram frukter nu, med en hastighet av en centimeter om dagen. Den första uppenbarade sig förra torsdagen och nu är det sju stycken som är mellan 5 och 7 centimeter långa! Många fler blommor finns det så förhoppningsvis blir det också fler frukter. Själva plantorna har slutat växa på höjden och det var bra för jag blev orolig att dom skulle bli för höga och rangliga. Jag har ännu inte satt om dom i större krukor utan dom står fortfarande i juicekartongerna. Det är kanske en fördel att dom inte har för mycket svängrum runt rötterna, så kan dom koncentrera sig på att producera frukter istället för mera rötter.
 Det kanske inte var så lätt att hitta chilisarna på förra bilden, men här har jag markerat alla. Sex av dom har fortfarande blommorna på sig som små kjolar.
Så här såg den första lilla frukten ut förra torsdagen. Den slängde kjolen och blev nudist.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...