Klappgröt

Jag hittade ett recept på blåbärsgröt som görs med mannagryn. Då kom jag ihåg klappgröten som vi brukade få när jag var barn. Det var åratal sedan jag gjorde klappgröt, men nu blev jag riktigt sugen på att göra den - jag råkar ha både mannagryn och lingonsylt hemma. Och det går ju snabbt att göra, så det passar mej.

Mums!

 Mannagryn, vatten och lingonsylt + lite socker om inte sylten är alltför söt. Att jag la en klick sylt ovanpå var bara för bildens skull.
Jag gjorde två portioner på 2,5 dl vatten och ½ dl mannagryn. Kokas ihop under vispning, rör sen ner sylten (ca 1 dl) och vispa tills det blir riktigt fluffigt och gröten kallnat.
Googla på klappgröt så hittar du några receptvarianter. Färska hallon borde funka som en variant också eftersom dom är mjuka och går att vispa sönder, det ska jag prova om det blir nån skörd i år.
Att jag inte gjorde blåbärsgröten som jag hittade berodde på att den kokades med mjölk istället för vatten och jag ville spara på mjölken för den behövs ju också när man äter gröten.

Gårdagens solnedgång. Det är fortfarande mer eller mindre dagsljus här hela nätterna (när det är molnfritt) men det börjar ju mörkna. Idag kom det en liten skvätt regn och temperaturen är riktigt behaglig nu.

Katterna är ute dygnet runt. Stella kommer in nån gång och piper om mat, eller vad det nu är (jag förstår inte alls vad hon vill ibland). Ziggy ligger mest på bron och gömmer sej bakom snöskoveln (ja, den står fortfarande där och vänta på snön). Om det är andra katter eller små bitska kryp han gömmer sej för vet jag inte. Vi har inte så mycket av dom där små elaka varelserna, men igår fick Ziggy nåt fnatt när han satt på bron och plötsligt rusade iväg som en skållad runt garageinfarten. Sen satte han sej på bron igen och gnagde i pälsen på vänstersidan och så gjorde han en till rusning innan han vände om och istället dök in bakom soptunnorna. Han har det inte lätt, andra dagar är det skatorna som jäklas med honom.
På förra bilden av mina chilisar var det ju inte så lätt att se dom, så här är en bild på lite närmare håll. Dom sju största verkar ha sluta växa nu (ca 9-10 cm), men sju nya är på gång, dom är 3-4 cm. Planta nummer tre har växt ordentligt och är nu högre än de två första, den har inte hunnit grena ut sej så mycket men har några knoppar. På dom två första har jag märkt att en del blommor faller av utan att det blir nån chili, så jag lyckades väl inte pollinera dom, även om jag nog var och pillade i varenda blomma med.en liten pensel.

Jag har inte planerat morgondagens middag än, men det är kanske läge nu för en het indisk gryta ...
Igår bjöd jag Tim på mina vegetariska" inlagda sillar" i två varianter (jag gjorde en ny variant med senap i såsen). Han trodde jag lurades när jag sa att det var vegetarisk sill, att jag fuskade lite med min vegetariska kost. Jag fick visa honom dom överblivna kokta "sillarna", som inte doldes av såsen, för att övertyga honom.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

En fråga bara.. Satte du chilifrön från påse eller frön från frukter från affären?? Jag är mäkta impad av din odling!!

Klappgröt är nog inget jag smakat. Trodde det tillhörde fornföda a lá medeltiden.. ;)

Kul med veggosillen. Har aldrig själv testat. Just nu sträcker sig min kulinariska irrfärd endast till fetaostkräm. Gör den på t ex feta, soltorkade tomater, grillade paprikor, vitlök, creme fr, vitlök och allehanda färska kryddor från balkongen. Mixar allt. Funkar till allt. Kan rekommenderas! (om du nu käkar mejerivaror)

Hur har du det i värmen?? (okej det blev en fråga till)

/Pia

Miris Skaparlusta sa...

Jag är inte vegan än, så mejerivaror finns i min kyl. Fetaostkräm lät inte så dumt, eftersom jag slutat med kaviar så behöver jag andra salta pålägg.
Det var köpta chilifrön jag satte men nu ska jag spara en del av fröna från chilisarna. Jag har skördat den första och det var starka grejer, så jag kan avstå från några frön.
Klappgröten tycker jag du ska prova.
Just nu sitter jag här med en surrande fläkt på köksbordet och överväger starkt att övernatta i gästrummet på nedervåningen, för uppe är det 30 grader ...