Efter värmebölja och åskväder ...

Inte för att jag har något särskilt att rapportera, men jag tänker att jag kanske borde göra ett inlägg ifall någon börjar tro att jag avled i värmen förra veckan. Det gjorde jag alltså inte. Igår blev jag däremot dränkt, men överlevde det också (fast jag har just så pass torkat). 

Förra veckan var ju ohygglig med trettio grader och mer i flera dagar. Jag var och handlade på måndagen sen var jag aldrig längre än till postlådan den veckan. Jag orkade inte ens tänka, än mindre göra något. Men några nya pärlor lockade mej i alla fall att sitta en stund i källaren. Det är ju betydligt svalare där nere, men att sitta där bara för det, när man inte orkar göra något kändes ju inte särskilt roligt heller.
 Men då fick jag alltså dom här pärlorna, såna där shamballapärlor i en massa färger. Jag hade beställt 8mm och 10mm. När jag fick dom som var 10mm trodde jag det var dom mindre för dom såg inte ut att vara 10mm, och dom 8mm såg väldigt små ut. I själva verket är dom ca 9,5 resp. 7,5mm.
 Något mer avancerat än några örhängen blev det i alla fall inte - dom krävde inte så mycket tankekraft.
 Jag tog dom större shamballapärlorna till dom här örhängena. Med små knoppinnar och dom små tunna pärlhattarna eftersom hålen i pärlorna släpper igenom dom små knopparna.


 Några av de där blingiga sakerna som jag tidigare gjorde örhängen av i väntan på sommaren limmade jag också på örstickare som omväxling till hängande örhängen.
Och av några av de där tvåfärgade pärlorna blev det såna här.
 Så mycket matlagning blev det ju inte heller dom där stekheta dagarna, mest sallad. En dag gjorde jag dock ett nytt smörgåspålägg. Mestadels har jag gjort hummus nu när jag inte ens äter kaviar (och naturligtvis inte skinka) och tröttnat på ost ibland. Den här "mjukosten" kan lätt förväxlas med hummus men huvudingrediensen är här cashewnötter. Receptet tog jag härifrån. Jag hoppade över tomatpurén för jag ville ha en neutralare smak och istället smaksätta med t.ex. gräslök eller annat vid det enskilda användningstillfället. Nutritional yeast som det står i receptet heter i svenska sammanhang bjäst och kan beställas från bodystore.com. Bjäst smakar inte jäst utan snarast ost! Det innehåller mycket B-vitamin och används ofta av veganer som ju inte använder mjölkprodukter.
För att göra den här "mjukosten" lägger man cashewnötterna i blöt i en timme, mixar dom till en slät massa, tillsätter bjäst och ev. vatten beroende på vilken konsistens man vill ha. Krydda med citronsaft, salt, gurkmeja, svartpeppar. Jag la till lökpulver, men man kan ju krydda som man vill, kanske med chili om man vill ha nåt kryddigare.
Mina pälsklingar tyckte det var jobbigt i värmen. Dom var ute dygnet runt och gömde sej under buskage och ogräs där det var lite svalare. Stella kom in ibland och var lite hysterisk och skulle snabbt, snabbt ner i källaren. Ziggy orkade knappt komma in och äta, oftast trillade han ihop strax innanför dörren. Här lyckades han komma ända in i köket där han (som många andra utbrända) hamnade mellan stolarna ...

Men så kom då söndagen med värsta åskvädret! Första skyfallet innehöll hagel av avsevärd storlek 1-2 cm. När jag kom ihåg att jag skulle stänga balkongdörren låg det redan flera hagelkorn där uppe på golvet och halvvägs nerför trappan!
Igår skulle jag iväg och handla innan ett nytt oväder skulle dra igång. Jag var inte länge på affären men när jag skulle hem hade det satt igång. Vi var några stycken som överrumplades och stod där och väntade på bättre tider. Jag tänkte att det gjorde inte så mycket om jag blev blöt när jag bara skulle hem, men åsksmällarna var rätt skrämmande så jag avvaktade. När skyfallet övergick till mer droppande så bestämde jag mej för att åka - jag cyklade ju så det tar inte mer än 2-3 minuter hem. Men jag hann inte mer än femton meter innan jag körde rakt in i ett vattenfall! Jag hann tänka en bråkdels sekund att jag skulle vända om, men jag var redan dränkt så det var detsamma att fortsätta. Jag fick hålla ena handen som skärm över ögonen för att överhuvudtaget se nånting. I en korsning var jag tvungen stanna för jag kunde inte svänga med bara en hand, och när jag tog ner handen såg jag absolut ingenting, jag kunde knappt hålla uppe ögonen för regnet tryckte ner ögonlocken. Jag fick stå där och speja en stund för att försöka utröna om det fanns andra trafikanter i närheten innan jag kunde fortsätta.
När jag kom hem rann det vatten från mej så det blev alldeles blött i farstun. Jackan hade hållit emot bra så jag var torr under den, men jeansen var så blöta så jag höll inte på få av mej dom.
Det blev i alla fall lite svalare så nu kan man ha kläder på sej och jag trivs bättre när jag får bylta på mej. Fast det var ganska varmt ändå när jag var ut idag och skördade dom första hallonen.

Read Comments

1 kommentarer:

myrica sa...

Men så många härliga örhängen du gjort, verkligen fina.
Och du killen på golvet verkar tycka det är gott att ligga på ryggen en stund.
Så go han ser ut.
Ha en bra dag
kram