En ny käppväska

Kors i taket! Idag var jag piggare än jag varit på flera månader!! Måste ha varit dom där bollfransarna som piggade upp mej. Eller för att jag träffade Eva (Tant Grön) utanför ICA.

Inte för att jag för den skull trodde att jag skulle få nåt gjort, men jag gick i alla fall upp med bollfransarna till syrummet och tänkte att jag kunde åtminstone titta lite och se om nån tygbit kallade på mej.
Då hittade jag en tygbit med svartgrått tryck. Inte alls något som passade ihop med bollfransarna, men en annan tanke jag haft en tid. Nämligen har jag tänkt att jag skulle ha en till käppväska, en som passar till en jacka som är svart, grå och orange. Den där lilagröna passar inte alls till den jackan, det skär sig ju alldeles ohyggligt.

Nu när det kanske, möjligen, eventuellt är sommar så blir det just inga promenader, men nån lagom kylig dag kanske jag känner mej hågad och då är den där svartgråorangea jackan lämplig då den är lite varmare än dom somrigaste jackorna.
Och utan att fundera särskilt mycket på saken - jag hittade dessutom en orange dragkedja - så gjorde jag väskan.

 Även om man inte behöver just en käppväska så tycker jag det här är en förträffligt bra modell och storlek på en väska, om man vill kunna ha med sig lite smått och gott. Mina käppväskor har måtten 23 x 33 cm.
 För att få ut mesta möjliga av den orange dragkedjan så sydde jag den utanpåliggande istället för insydd.
 Väskan är fodrad eftersom det här tyget var lite tunnare. Jag sydde ihop foder och yttertyg räta mot räta på de två delarna till framsidan. Då hamnar sömsmånen mellan tygerna när man viker ihop dom med rätsidan ut, och man får en prydlig kant utan sömsmån bakom dragkedjan.
Det enda knepiga med att sy en sån här väska är att komma ihåg att stoppa in remmen inuti - mellan fram och baksidan - och sticka ut ändarna i överkanten. Det är lätt hänt att göra tvärtom (jag höll på göra det misstaget). Och så får man se till att remmen inte är vriden.
En annan sak man måste komma ihåg, det är att öppna dragkedjan innan man syr ihop väskan, eftersom det är den enda öppningen att vända ut rätan genom. Det kom jag faktiskt ihåg.
Eftersom jag sällan tänker igenom mina projekt hela vägen, så var det i alla fall en sak jag glömde. När jag i princip hade sytt ihop hela väskan kom jag ihåg att jag skulle ha haft en ficka på baksidan. En liten ficka lagom för busskort eller lånekort eller inköpslista kanske. Jag kunde ha struntat i det, men jag hade ju kvar en remsa av det där tyget, så ...
Jag behövde inte sprätta upp alltihop utan bara så pass att jag kunde nåla dit och sy fast fickan. Den uppmärksamma ser att fickan är klippt på en annan ledd än själva väska. Gör man så är det viktigt att ha tvättat tyget innan (det hade jag) annars kan det bli taskigt om tyget krymper åt olika håll vid tvätt.


Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Så häftig väska du gjort, jag gillar tyget.
Ha en bra dag
kram

lopplisa sa...

Du kan inte tänka dej att hålla onlinekurser i sömnad?? Känner att din sykunskap skulle göra mej susen! Fin väska! Gillar dragkedjelösningen!! Ha en trevlig helg!