Chiliodlingen frodas

Min chiliodling ser fortfarande hoppfull ut. Plantorna lever, växer så jag ser skillnad dag från dag, och har fått knoppar! Jag är djupt fascinerad av att jag lyckat hålla dessa plantor vid liv, för odling är verkligen inte min bästa gren. Men det här känns riktigt roligt nu så kanske har jag fått en ny hobby - inomhusodling.

De grenar ut sig och får nya blad och knoppar varje dag verkar det som.
 Ett par knoppar har slagit ut till små vita blommor också, en på vardera planta, och den som på den övre bilden ser ut att vara på god väg, har slagit ut idag märkte jag. Som jag har läst är chili duktig på att självpollinera, vilket låter bra för jag vill slippa ställa ut dom för att hångla med humlor och bin, när vädret är så opålitligt.
Och jag vill inte riskera att bryta av dom heller, för nu är dom ca 40-45 cm höga. Men dom ska bli uppåt 60-90 cm så det är en bit kvar innan dom är fullväxta. Kanske borde jag plantera om dom igen - jag vet inte hur rymligt dom vill ha kring rötterna - men kanske blir dom nervösa om jag stökar med dom nu när dom är i detta delikata tillstånd med begynnande blomning. Men å anda sidan blir dom knappast lättare att flytta när dom blivit större, dom kommer att behöva stöttas också förmodar jag. Får ta mej en funderare, nya krukor har jag i alla fall köpt. Jag har också ett par mindre plantor på tillväxt. Jag satte alla fröna samtidigt men dom verkar ha haft olika växtkraft.
Så här såg de stora plantorna ut för en månad sedan, så nog har dom vuxit!!
Persiljeplantorna har jag satt om och hunnit skörda ett par gånger.

Read Comments

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Härligt att se att du har skaffat dig en ny hobby. Dina fingrar har antagligen blivit gröna.... Själv har denna hobby fått inte varit i sin fas i år. Eftersom jag själv inte är i fas. Jag minns att du i en kommentar undrade över min hälsa. Jag är långtidssjukskriven då jag har sprungit in i väggen. Men nu är börjar jag komma på rätt köl igen. Bloggandet är en del av min rehab den mår jag bra av.

myrica sa...

Vilken härlig odling du har, jag har satt mina i två omgångar, jag hade lite bråttom första gången så dom fick frost på sig och det gillar dom inte, så en gång till och nu är dom så fina.
Ha en fin dag
kram