29 maj 2014

Lite sent påkommet, men ...

Varje sommar inser jag att jag borde ha åtgärdat dom där sladdriga armarna, så jag kan våga visa mej i kortärmat eller ärmlöst. Att jag skulle visa mej i bikini är dock aldrig en fråga, men en åtstramning av midjevolangerna vore också behövlig.
Nu har jag faktiskt kommit igång med att träna tämligen regelbundet, alltså varje dag, men i lite varierande mängd. Promenaderna som jag varit flitig med under våren är det nu slut med. Det ska vara om det blir nån period med mulet och svalt väder som jag kan gå ut, men annars betyder sommaren att träningen får bedrivas till största delen inomhus. En och annan cykeltur kan jag överleva, men det är faktiskt ingen höjdare att cykla i Boliden. För det första är det backigt, vilket innebär bitvis jättetungt och bitvis ingen motion alls. Sen är byn alldeles för liten och kompakt, man får cykla runt i cirklar på varenda gata för att få ihop några kilometer. Att ge sig iväg utanför byn känner jag inte för, för får jag punka så kan det bli väldigt jobbigt att ta sig hem. Men för att åtminstone få lite frisk luft och några (inte alltför många) solstrålar på mej så blir det lite cyklande i alla fall.
Armträningen började jag i alla fall för ett par månader sedan med lite passiv träning. Nämligen på skakmaskinen. Några gånger per dag ställer jag mej på maskinen och skakar benen och magdallret. Hela kroppen skakar ju men det känns mest i benen och beroende på hur jag står kan jag få bra effekt på magen också. Sen kör jag en minut eller två med armarna. Maskinen skakar till musklerna men det blir ju ingen direkt konditionsträning och knappast nån kaloriförbrukning. För att få mer effekt brukar jag göra benböj och armhävningar. Och så står jag i plankposition på maskinen, med raka armar. Det blir ju en annan vinkel på kroppen jämför med om man ligger på golvet på tår och underarmar, så det tar kanske mindre på magmusklerna men 1 minuts skakande känns rejält i armarna.

Nu har jag också tagit steget upp och börjat använda mitt hemgym, hantlar och en gummislang med handtag. Så nu kan man väl kalla det riktig styrketräning. Jag har ju inte vare sig ork eller tålamod för mer än några minuter åt gången, men jag gör några små pass utspridda över dagen. För att inte fastna framför datorn och glömma bort träningen så har jag lagt in i kalenderprogrammet (Yagoon Time) att det ska påminna mej varje timme.
För att ytterligare komma upp och röra på mej så har jag börjat se på tv. Japp. Tv-tittande brukar inte rekommenderas som motionsform, men om man inte har nån tv så kan det funka. Istället för att sitta i soffan och jäsa så står jag vid köksbordet och tittar på tv på datorn. Då kan jag göra diverse övningar medan jag står där.

Jag tittar på playkanalerna och filmer och serier på dreamfilm.se. Men även youtube där det finn en hel del dokumentärer, alltså hela tv-program. Och så finns det förstås träningsvideor både på youtube och annorstädes.
Den här videon för 10 minuters armträning tyckte jag var riktigt bra! Dom har också en för magen. På min pinterestboard "Träning" har jag samlat fler videor och övningar som jag tyckte kändes lagom för en tant.

Nu har Yagoon pipit och slängt upp en påminnelse om träning för några minuter sen. Så det är dag att röra på sej igen. Förutom denna påminnelse hjälper Stella till genom att ligga under soffan i vardagsrummet och ropa MAMAAA, MAMAAA! Och jag studsar upp och går dit för att se om det är något viktigt. Det är det aldrig, hon gör det bara för att jäklas med mej.

Jag kommer inte att vara i topptrim den här sommaren, men mitt mål är att åtminstone vara i någorlunda form till 60-årsbesiktningen nästa år.

1 kommentar:

Susanne Johansson sa...

Jag har sparat alla tre länkarna. Så nu är det bara att sätta igång :)

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...