3 maj 2014

Koreakitschigt

Tidigt i morse fick jag ett SMS: "Godmorron! Nu är vi tillbaka till civilisationen igen, efter en helt otrolig tidsresa. Det går inte att beskriva, men jag får göra ett försök sen ..." Sonen och han kompis är alltså tillbaks till Beijing, och i morgon åker dom hem. Ska bli verkligt intressant att få höra vad han har att berätta om den här resan!
Själv har jag tagit inspiration av mina Nordkoreautforskningar härom dan och pysslat lite. Det var de där härliga färgkombinationerna i koreanska traditionella dräkter jag blev särskilt inspirerad av.
 Så det blev färgstarkt och ganska kitschigt.
 Armbandet är gjort på samma sätt som dom här, fast med ett tillägg av pärlor, illgula ponybeads och guldkulor som jag satte på bindringar. Det tog ju lite längre tid att göra det här men det var det värt för jag blev riktigt nöjd.
 Det där illcerisa bandet ville jag ha i örhängena också, så det skulle matcha lite. I övrigt är det röda mirakeldroppar, turkosblå glasdroppar med en silvrig sida, gulgröna mirakelpärlor, alla satta på en större bindring. Och så de illgula ponypärlorna på en lite mindre ring. För att glasdropparna inte skulle falla över den röda droppen är det också ett par guldfärgade daisies där emellan. Så trädde jag bandet genom de två ringarna och satte ihop det med ett bandfäste.
Jo, jag fick ju dom där banden jag väntade igår. Det är satinband, fem med guldkant. Dom tre till vänster utan guldkant är turkosblå, mycket mörgrön (hette smaragdgrön men är nästan svart) och lila. Guldkantade är kungsblå, cerise, vinröd, ljuslila och lila. Alla band är 10mm breda. Jag har sen förut guldkantade satinband som är 7mm breda och gjorde ett armband i vitt och ljusblått av dom för drygt ett år sedan. 

På tal om vitt så såg det ut såhär en stund idag. Både igår och idag har det haglat, bara en stund efter jag kommit in från min promenad, plus ytterligare en gång igår. Även om det varit ganska soligt och termometern visat sju plusgrader så har det blåst riktigt kallt de senaste dagarna. Lite försenat aprilväder eller kanske en tidig höst?

Uppdatering kl. 20.20 Och nu blev det ännu värre väder - en gulaktig solnedgångsdimma och småhagel eller snö! 0,5 grader, det är nog en tidig höst ...

6 kommentarer:

lopplisa.wordpress.com sa...

Nä, stopp i backarna! Hur kan du tala om höst, när jag inte fått min sommar ännu?? Men nog ser väderläget dystert ut på bilderna. Skönt att sonen är tillbaka i civilisationen! Och jädrar vilken fin inverkan resan haft på morsan då! Läckra smycken a' la korean style!

Miris Skaparlusta sa...

Tack Lopplisa! Vädret ser bättre ut idag, om än fortfarande kyligt. Och jag har just övervakat sonens hemkomst till svensk jord.

myrica sa...

Så fina smycken, dom gillar jag,
Här har vi haft lite kyligare så mina tomatplantor har fryst sönder, som vanligt, jag är lite för snabb med att sätta ut dom.
Ha en bra dag
kram

Susan sa...

Känner du igen dina stenar?
http://susan-design.blogspot.se/2014/05/howlite-med-gron-mossa.html

Miris Skaparlusta sa...

Susan - long time no see! Ja, dom ser bekanta ut.

Miris Skaparlusta sa...

Myrica, det var synd på dina tomatplantor, men så varmt som det var i april så var det ju lätt att förledas att tro att sommarn var här - lömskt sånt där!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...