Koreainformation och inspiration

Lite nordkoreainfo

I väntan på att sonen återvänder till den fria världen, så försöker jag informera mej mer om Nordkorea. I dagstidningarna som jag läser på nätet är det ju i princip dagligen nån notis från det landet. Den här i DN var ju rätt intressant. På Dailymotion finns en undercoverdokumentär som är rätt intressant och aningen skrämmande faktiskt, särskilt slutet... Den är några år gammal från Kim Jong Ils tid, Här är en annan video.
Men det är inte bara elände i Nordkorea, dom har fantastisk underhållning i form av "massgames" med upp till 100 000 deltagare på världens största arena. Arirang heter det på koreanska.

Den här bilden hämtade jag från monsoondiaries och där finns fler bilder och videosnuttar från spelet. Tyvärr är det inte någon sån här show aktuell de dagar Tim är där.
Men ett besök i Pyongyangs tunnelbana fanns i alla fall på schemat, och den är faktiskt en sevärdhet (åtminstone dom delar dom visar upp för turister).
Här finns en video filmad av en amerikansk turist.
Hotellobbyn är också rätt imponerande!
Men det finns också en hemlig förbjuden del av hotellet - våning Fem. Hissen går inte att stanna på den våningen, men dom som skriver på Monsoondiaries smög ner i trapphuset på natten. Vad dom hittade kan du se här.

Koreansk mat har jag inte provat. ICA har en del recept. Där finns en förenklad version av Bi Bim Bap, Egentligen ska den rätten innehålla kimchi, fermenterad (jäst/syrad) kinakål eller andra grönsaker. På Tasteline finns ett recept på kimchi för den som vill ge sig i kast med det. Ganska knepigt och tar många dagar innan det är klart så det är inget man slänger ihop bara för att man just blev sugen på lite kimchi, det kräver planering.
En annan koreansk specialitet som jag verkligen inte vill smaka (och anledningen till att jag manade Tim att bara äta vegetariskt därborta) det är hundkött (katt förekommer också). Läs om detta här på Angelfire. Varning för otäcka bilder!!

Lite koreainspiration

Koreanska folkdräkter är mycket färgglada och det gäller förstås även i Nordkorea, för även om syd och nord nu är två vitt skilda samhällssystem så har dom ju samma kulturella bakgrund. Folkdräkter är ju gärna färggranna men till skillnad från europeiska där det oftast är broderierna som står för färgerna så är det i Korea tygerna (sidentyger) som står för färgerna som också kombineras härligt ohämmat.
Här ett par bedårande småttingar i traditionella hanbokdräkter. Bilden hittade jag hos sonjjang-hanbok där man kan beställa såna här dräkter och andra koreanska traditionella kläder och accessoarer. Skulle det bli att Tim skaffar mej koreanska barnbarn istället för egenproducerade så får jag nog beställa såna här dräkter till dom.
Det här är en hårprydnad med långa flätor så man kan binda fast den på huvudet, antingen ovanpå hjässan eller på en knut i nacken. Det vore ju inte så svårt att göra något liknande själv om man bara hittar en lämpligt mönstrad tygbit. Istället för flätorna kan man ju sätta kudden på ett hårspänne.
Att dekorera hemmet med tofsar var ju en populrär grej för några år sedan (det var väl Maria Montazami som introducerade det i Sverige). Men i Korea är det en gammal tradition att piffa upp skåpluckor och dörrar med tofsar. Här en bild från Korean Arts.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Intressant och lärorik läsning! Var inne här förut och kollade länkarna. Undercoverfilmen har jag dock ännu inte sett, men ska! Jag får väl sätta mig med fredagsmys lite senare! Vad söta barnen är! De ser ut som små dockor! Nu har du nog ökat min Nordkoreakännedom med tusentals procent! Visste knappt någonting innan. Tänkte väl som mest att det var ett land som låg norr om Sydkorea typ och inte så mycket mer. Ha en trevlig helg!