Istället för att städa

Jag tänkte städa idag. Det är inte ofta jag tänker såna tankar. Jag tänkte att jag struntar i min dagliga promenad - för att spara på dom där signalsubstanserna som inte räcker till, eftersom mina trasiga nervledningar läcker - så kan jag orka städa istället. Det blev en liten promenad i alla fall eftersom jag fått en paketavi, så jag gick till ICA och hämtade paketet. Där tog signalsubstanserna slut redan, ovanligt snabbt.
Alltså ska jag städa till helgen, lördag-söndag, då jag inte ens behöver gå till postlådan utan faktiskt kan stanna inne.
Och inatt fick jag en idé till ett armband, så istället för städning blev det lite pyssel och knåp idag.

 Det svåraste tycker jag alltid är att välja vilka färger jag ska använda. Utifrån de färger jag råkade ha tillhands av det här garnet så fick det bli blågröna nyanser. Att pärlorna skulle var vita hade jag klart för mej, och råkade också ha sådana inom räckhåll. Lat som jag är så försöker jag undvika att behöva gå ner i butiken för att hämta nåt.
 Den ursprungliga tanken och idén var att jag skulle ha en klunga pärlor i mitten på armbandet bara, men det kändes lite futtigt när jag väl kommit igång, så det blev tre klungor.
 Jag har använt åtta trådar i fyra färger av garnet. Eftersom jag redan hade knutit en bit innan jag bestämde mej för att sätta på fler pärlor så blev inte partiet mellan pärlklungorna liksidigt utan jag bytte knytriktning helt abrupt.

Jag började alltså med klungan i mitten, knöt ena sidan, och avslutade när det var lagom långt för halva armbandet. Vände på arbetet och knöt andra sidan likadan.

Lite städning blev det i alla fall, för jag orkade inte sitta med det här knyteriet hela tiden, så det blev åtminstone lite dammsugning och ett par mattor ligger i tvättmaskinen och bör vara klara alldeles strax.

I tisdags var jag och röstade till EU-parlamentet. Jag brukar inte förhandsrösta men så virrig som jag är så kanske jag skulle glömma att gå på valdagen. Jag tycker det är särskilt viktigt att rösta i detta val om man är emot EU, för då kan man åtminstone påverka lite grann.
Om man inte vet vad dom olika partierna eller deras företrädare tycker i olika frågor så kan man se vilket parti som man borde rösta på (ifall man inte har en aning) genom att köra Valkompassen.
Det är ingen hemlighet var jag står och valkompassen avslöjade också det. Det enda läbbiga är att SD har delvis samma åsikter, bara för att dom också är EU-motståndare - men på helt andra grunder.
 Så här blev mitt resultat - rödgrönlila! Hade faktiskt inte koll på alla dessa partier och blev lite överraskad ändå. F! är ju på stark frammarsch nu och det enda negativa med det är kanske att dom tar en del röster från V, eftersom dom uppenbarligen har många gemensamma åsikter. Ska bli intressant i höst att se hur det går i riksdagsvalet. Det vore ju finemangs om F! tog röster från högern och lyckas ta sig in.
Jag och vänsterpartiet är inte överens om alla frågor, men jag är helt tydligt mer oense med hela regeringen och SD, tack och lov för det.

Gå och rösta!

Read Comments

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Du är så duktig på att knyta fina smycken Miris! Det här med valet hade jag tänkt att hoppa över! Men det är ju helt klart fel tänkt. Jag är också eu motståndare! Det blir nog att rösta ändå trots allt på mors dag.

myrica sa...

Vilket fint armband du har kommit på,
Du har många fina ideer .
HA en härlig städ helg
kram

lopplisa sa...

Urtjusigt armband! Du gjorde bra i att förhala städ"ivern" ett snäpp bort från nuet!! Ha ha.. för egen del blev det klart F! i toppen när jag skannade mina politiska preferenser med valkompassen. Själv skulle jag gärna se att alla nationsgränser suddas ut. En världsunion vore inte fel i mina ögon, men det blir väl inte realitet förrän världsrymden anfaller.. Ha en fortsatt fin söndag!!