Fyndat på biblioteket

Det blev inte riktigt så kallt som befarat igår, det höll sig kring 6 grader. Idag var det varmare, sådär 13-14 grader, ganska lagom alltså.
Lagom för att jag skulle kunna gå till biblioteket och lämna igen ett par tidningar som jag lånat för ett par veckor sedan. Jag lånade inget idag, utan det blev istället inköp av tre böcker - dom hade nämligen gallrat i hyllorna och sålde ut en del.

 Tre böcker à 5 kr, det kan väl kallas prisvärt.
 Jag blir alltid sugen på att brodera när jag ser fina broderier, men det blir aldrig av. I alla fall skadar det inte att ha en bok att inspireras av. Den här heter Svenska broderier, av Ingrid Eggiman-Jonsson från 1998.
 Boken innehåller en massa såna här skisser av broderier. Det är olika landskapsbroderier som beskrivs och man får veta om deras historia och hur broderierna använts.
Boken har också många bilder på färdiga broderier.
Lite inspiration till nya sätt att använda broderierna.
Halva boken består av mönsterskisser och så några sidor med sömnadstekniker och andra tips.
Tidlöst vackert.
 Kalikåkrabater. Kul med olika mjukisdjur och dockor. Den här boken är från 1989 och det är nog många som känner igen den. Jag har säkerligen lånat den förut.
Det finns en hel del mönster ock beskrivningar i den här boken.
Med samma kropp men olika huvuden blir det olika djur.
Tomtenissar
Felix - nån sorts papegoja kanske?
Flickdockor och en pojkdocka. Beskrivning på hur man syr dom så det faktiskt syns vad det är. Hoppar man över den biten så blir det väl en "hen". Stickbeskrivning till kläderna finns också.
 Den tredje boken tänkte jag att jag kan behöva eftersom jag lider av gränslös trötthet, och kanske finns det några knep som kan hjälpa i denna bok. Jag har ett par böcker redan av Deepak Chopra. Han var i ropet i början på 90-talet (den här boken är från -99). Man kunde se honom på tv och han sågs som nån hälsoguru. Han är läkare som kombinerar gammal indisk filosofi med västerländsk medicin.
 Innehållsförteckningen. Kapitel 1 lät ju intressant - Trötthet, energi och den kvantmekaniska kroppen. Det är väl sällan man hör om kvantmekanik i samband med hälsa, men egentligen är det ju inte så långsökt. Vår kropp består ju, liksom allt annat, av subatomära partiklar, så varför skulle inte kvantmekaniken gälla för levande varelser också? Att han refererar till kvantmekaniken beror väl på att denna vetenskap också går hand i hand med gammal indisk visdom. Min favoritbok när det gäller kvantmekaniken heter "De dansande Wu Li-mästarna" av Gary Zukav (1979).
Så här ser mitt exemplar ut. Den är sönderläst (lösa blad) och sen har jag en massa lappar som markerar dom mest wowiga avsnitten. När jag läste boken första gången blev jag hög av alla wowigheter! Här ett favoritcitat:
"... det finns inget sätt för oss att bevisa att vi lever medan stenar inte gör det. Vi kan inte säkert fastställa att vi skiljer oss från oorganisk substans. Detta innebär att vi logiskt sett måste medge att vi kanske inte är levande. Eftersom detta är absurt är det enda alternativet att medge att "livlösa" ting kan vara levande."
Ett annat: ""Korrelation" är ett begrepp. Subatomära partiklar är korrelationer. Om vi inte fanns här och skapade begreppen skulle det inte finnas några begrepp, inbegripet begreppet "korrelation". Kort sagt: Om vi inte fanns här och skapade dem skulle det inte finnas några partiklar!"
Det är alltså en bok om fysik, men den är väldigt filosofisk. 1989 kom Gary Zukav ut med en annan bok som heter "Själens boning" som blev en storsäljare, och den är också en av mina absoluta favoriter (måste helt klart läsa om den).
Och på tal om levande varelser så har jag lyckats få liv i några plantor från sådda frön. Eftersom jag inte fick tag i frön till slätbladig koriander, så blev det slätbladig persilja istället. Jag ville ha koriander för det är flitigt förekommande i indisk matlagning. Koriander har en speciell och skarp smak, men det har persilja också så jag tänkte att det kan väl duga lika väl.
Jag sådde fröna i såna där plastlådor som man kan köpa vindruvor och päron i och persiljorna står fortfarande kvar i den lådan, men det är väl dags att plantera om dom också. De andra plantorna är chili. Dom planterade jag om idag i avklippta juicekartonger (jag har två till plantor som är mycket mindre). Jag har grus i botten på lådorna som dränering. Än så länge får dom stå inne, men när det blir sommar på riktigt ska det väl gå att ställa ut dom på balkongen.
Odling är inte min starka sida, men jag har i alla fall lyckat hålla dom här vid liv så här långt och hoppas dom överlever så dom blir till nytta. Persiljan är ju inte så kinkig men chiliplantorna kräver väl lite mer, så det ska bli spännande att se om jag lyckas få några frukter på dom.

Read Comments

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Vad spännande att du funderar på att börja brodera. En intressant bok. Jag gillar när man blandar gamla och moderna broderier i ett arbete. Lycka till med växterna. du måste prata med dem varje dag när du vattnar dem. Då får dem mycket koldioxid och kärlek för att växa och utvecklas. Dem sista böckerna är såna där må bra böcker för själen. Jag läser också 2 själsböcker just nu också har jag börjat med meditation. Det är att rekommendera att hitta det inre läkande processerna.

myrica sa...

Boken med ullbroderier den verka vara bra men mönster och allt, det är oftast så kul att kunna sitta och bläddra i böcker och man får sina små idéer.
Ha en solig dag
kram

lopplisa sa...

Vilka bokfynd!! Kalikåboken såg jag häromsistens på kommunens second hand för 60:- här i täljetokarnas stad. Broderiboken förstår jag inte riktigt varför de skulle gallra ut!! Men.. tur för dej då :) Lycka till med växterna!!