Kinesiska kronknutar

Chinese crown knot. Jag skulle vilja kalla dom fyrkantknutar. för det blir liksom en fyrkant när man drar ihop trådarna. Men själva repet blev inte särskilt fyrkantigt när jag knöt, inte alls så där snyggt som på bilderna i tuten.

 Lite spiralformat blev det bitvis istället. Nåväl, det är väl inte så noga, det är den biten med pärlorna som syns mest.
 Jag använde ingen bra kombination av snöre och pärlor. Jo, snöret gick för all del bra att knyta med, men guldkulorna har för stort hål i förhållande till tråden så dom gled iväg när jag skulle knyta in dom. Och det är fyra trådar och fyra pärlor att hålla reda på för varje knut så det var helt hopplöst när pärlorna inte höll sig på plats. Det blev så att jag fick kladda dit lite lim för varje pärla för att det över huvud taget skulle gå. Det tog alltså en himla tid att få klart fast det egentligen är en snabbknuten teknik. Så jag rekommenderar å det starkaste att man väljer en kombination av tråd och pärlor så att pärlorna sitter tajt på tråden.

Här finns den tutorial som jag tittade på. Det syns tydligt hur trådarna nästlas ihop. Jag gjorde rätt men, som sagt, det blev inte alls så där snyggt fyrkantigt. Kanske för att jag använde en annan tråd, eller för att jag drog åt olika hårt.
 Att den här delen blev lite ojämn får jag väl skylla på pärlproblemet.
Guld och rosa. Det med knapparna finns här.
 Det här är mina nya bomullssnören. I färgerna lila. brun, orange, svart, vit, rosa, röd, blå, grön och mörkbrun. Tjocklek ca 1mm.
 Jag trodde det var vanligt vaxat bomullssnöre, men jag hade missat närbilden som visade att det var en helt annan typ, ett tvinnat tretrådigt snöre. Så det var väl därför det var så billigt, faktiskt så billigt att jag kan sälja det för 50 öre/meter! (endast i butiken dock, för mitt postorderstopp gäller fortfarande).
Det går alldeles utmärkt att knyta vanlig makramé med detta snöre. Och vill man ha en tunnare tråd i något sammanhang så är det bara att tvinna upp de tre trådarna.

Read Comments

5 kommentarer:

lopplisa sa...

Jättefint blev det trots böket med pärlorna och limmåstet! Läcker modell! Hur fantastisk är inte människan som hittar på alla dessa armband!

FarmorMormorA sa...

Sådana fyrkantiga band gjorde jag och kompisarna mycket i min barndom. Vi gjorde dem då av plastband och använde som nyckelhållare. ALLA hade sådana på 60-talet :-)

lopplisa sa...

Haru packat katterna och lättat till Blåkulla ännu??? Ha det fint hur som helst i Påsk!!

MalinWittig sa...

Hej, var hittade du det tvinnade tretrådiga snöret? Jag letar efter exakt sånt, fast tunnare än 1 mm.

Miris Skaparlusta sa...

Jag köpte snörena på eBay.