Kinainspirerat

På fredagkvällen följde jag sonens färd till österlandet via flightradar24.com. Rätt kul faktiskt att kunna se exakt var planet befinner sig i realtid. Lite hjärtsnörp blev det förstås då planet helt plötsligt försvann från radarn strax efter att ha passerat St: Petersburg. Nåja, det dök upp igen, fast försvann ett par gånger till - när det försvann över Sibirien på väg mot Mongoliet vid midnatt, så gick jag och la mej, ganska säker på att det ändå var i luften.
Nästa morgon fick jag ett sms som meddelade att dom checkat in på hotellet i Beijing och var på väg ut för att försöka ta sig till zoo för att klappa pandor. Idag fick jag ett mejl. Dom hade sett ett par pandor och en tider och ett lejon, men mest en massa människor (!) Antagligen går även kineserna på zoo på helgerna.
Idag hade dom haft ett späckat schema med besök på Himmelska fridens torg, den förbjudna staden, nåt sommarpalats, en pärlfabrik, en båttur på floden, avsmakning av kinesiska teer och pekinganka. Tim var rätt slut i skallen av alla intryck. I morgon ska dom besöka kinesiska muren. Och på tisdag bär det av till Nordkorea ...
Inspirerad av denna sonens resa har jag nu gjort några smycken.

 Tre par örhängen och ett halsband/armband.
 Först tänkte jag göra ett par örhängen av de större bronsmynten, men så hittade jag dom här mindre mynten i form av hängen. På dom satte jag tre röda pärlor på hattpinnar.
 Sen såg jag en bild av ett halsband som bestod av ett tvinnat rött snöre och en stor pärla. Jag tvinnade silkesnöre och satte på tre pärlemorvita pandorapärlor.
 En knut på vardera sidan om pärlorna så dom håller sig på plats.
 Det behövs inget lås med en sån här tvinnad snodd - den ena änden har ju automatiskt en ögla och i den andra änden gör man en rejäl knut.
 Så ser halsbandet ut.
Och det var precis lagom långt för tre varv som armband.
Jaha, då hade jag använt bronsmynt, silkesnöre och pärlor. Vad mer förknippar man med Kina? Jade och mingporslin!
 Så då blev det ett par örhängen av gröna jadepärlor och guldtråd.
Och ett par med blåvita porslinspärlor, med två olika pärlhattar och en liten vit pärla överst.
Men vad förknippar man Nordkorea med? Kanske inget som känns inspirerande ...
Här är förresten en skärmdump från fredagkväll. Rätt många plan på väg österut över Ryssland, men det är det utmärkta CCA912 som Tim satt på. På 10.000 meters höjd!
Här en bild från österlandet idag. Nordkoreanerna är miljömedvetna - inga flyg i luften alls! Desto fler över Sydkorea. Beijing finns under klungan uppe till vänster. Det är bara ca 80 mil mellan Beijing och Pyongyang, ungefär som mellan Skellefteå och Stockholm.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Fint att du lyckas stalka sonen digitalt, åtminstone när han är till väders! Fina smycken! De har verkligen en orientalisk touch! Nordkoreatypiskt säger du? Ja, du skulle ju förstås kunna inspireras av någon av dessa klippningar: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2282134/North-Korean-fashion-women-encouraged-choose-18-officially-sanctioned-hairstyles.html?ito=feeds-newsxml

By the way! Tack syfröken! Hade behövt ha någon som du redan på mellanstadiet!!

Miris Skaparlusta sa...

Tja, vissa av dom där frisyrerna verkar härstamma från 40-talet, men nr 5 och 12 är väl helt okej. Herrarnas var en riktigt tråkig historia - kort, eller kortare, typ. Tur Tim redan är rätt kortsnaggad så han behöver nog inte gå till frisören där i Pyongyang.