29 apr. 2014

Godispaket

Idag hittade jag ett paket i postlådan. Jag trodde det var banden jag beställt, men paketet kändes både tyngre och hårdare än en bunt band skulle göra. Och det var inte alls några band, det var pärlor - som jag hade glömt att jag beställt. Surprise! Det är alltid kul med såna paket.
Det var två påsar i paketet en större och en mindre.
 Den större påsen var en Gott & Blandat. En massa pärlor av allehanda slag, sånt som säljaren fått över, kanske sånt som ramlat ur trasiga påsar eller så. När jag beställde hade jag alltså ingen aning om vad som skulle komma, bara att det var 300 gram.
 Det jag först beställde var en påse glashjärtan 12mm eftersom jag börjar ha lite tunnsått med såna, sen råkade jag på den andra påsen. En del fina färger (det var också en osorterad mixad påse). Dom röda hjärtana är lite mindre, knappt 10mm.
 Jag gjorde en djupdykning i den stora påsen och sorterade ut pärlor efter sort. Här är ett gäng cloissonepärlor.
 Några stora kristallhängen. Dom där tre spetsiga är 6 cm långa, två ofärgade och en svagt rosa.
 Några snäckskalspärlor och ringar.
 Och några stenpärlor och ett par hängen. Den rödbruna mångubben är av guldsandsten.
 Diverse glaspärlor i olika former.
 Och lite smått och gott, mest glaspärlor.
 Sen var det ett stort hematithänge och en pärlemorknapp. Hmm, är det där ett marijuanablad, eller kan det var nån annan helt oskyldig bladbukett? Kanske bäst jag håller det där hänget för mej själv tills jag kan hitta nån bra ursäkt för att använda det, det är ju rätt snyggt i alla fall.
Ur Gott & Blandat-högen plockade jag ut några pärlor som det fanns två av, som jag kan använda till örhängen (Nordkoreainspirerade?). Idag blev det inget pysslande och jag får nog lägga mej lite tidigare ikväll, för jag var uppe ovanligt tidigt i morse och känner mej lite lullig.

Det var nämligen idag som Tim och Peter skulle vidare till Nordkorea. Eftersom det inte går särskilt många flyg till Pyongyang så var det lätt att ta reda på vilken flight det gällde - det fanns en (1) att välja på. Det flyget skulle avgå 12.55 lokal tid från Beijing, alltså 7.55 svensk sommartid. Jag vaknade strax före åtta och tänkte att då kan jag ju kolla om jag hittar planet på Flightradar24 för det borde då vara halvvägs eftersom resan skulle ta närmare två timmar.
Men inte gick det planet att finna. Jag kollade alla plan som befann sig nånstans på väg från Beijing åt Nordkorea-hållet. Kanske det var försenat? Kollade och såg att jo, det var en halvtimme försenat men det hade avgått 13.28.
Jag sökte efter Pyongyangs flygplats (Sunan International Airport) och hittade information om när planet beräknades landa - 16.05 koreansk tid (en timme före Beijingtid) = 09.05 svensk tid.
När jag kollade avgångarna från Beijing så var det 73 sidor (!) med inrikesavgångar och 17 sidor utrikes (20 flighter per sida), för hela dagen.
S I A hade denna inkommande flight från Beijing och det var allt...
Dom är väldigt duktiga nordkoreanerna på att inte smutsa ner miljön med flygavgaser.
Så jag satt och kollade lite annat medan jag väntade. Ca. tio över nio kollade jag och då hade planet landat.
Nu kan jag inte stalka sonen på några dagar då han befinner sig i radioskugga. På lördag morgon åker dom tillbaks till Beijing, kl. 2 på natten svensk tid (om det inte är försenat, vilket det säkert är), det är det enda från Pyongyang till Beijing på lördag, och då sover jag nog. Jag får anta att sonen hör av sig när han återvänt till Kina där det ju går att sms:a och mejla från.


2 kommentarer:

Eva sa...

Snäckskal och pärlemor gillar jag bäst, dock inte att knapra på som godis.
Tur Du har som får "godis" med posten

myrica sa...

Sådan härlig påse "godis" det skulle inte vara dumt att ha.
Hoppas allt är bra med dig och att du får en härlig Valborg
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...