22 mars 2014

Mera knutar

Jag hade lite knytkalas idag också och provade på en ny teknik. Tja, det är ju samma framåt/framåt- och bakåt/bakåtknutar som tidigare, men i en ny form.
Tio trådar i fem olika färger. Man börjar med trådarna i mitten och så tar man nästa par och knyter in dom till mitten o.s.v.  En utmärkt video som visar hur man knyter ett sånt här armband finns här.
 Klart. Det tog inte alltför lång tid detta.
 Det räckte gott med trådlängd 80 cm för alla färger.
 Tekniken är enkel men det är inte helt lätt att få det snyggt. Här syns det att de lila och rosa yttertrådarna nertill är lite väl lösa. Man får ju inte dra åt för hårt heller så det drar ihop sej, man får helt enkelt öva upp känslan för det där.
Här är nu alla fyra armbanden. Som synes blev det senaste också ganska brett.

Jag trodde inte att jag hade gjort några vänskapsarmband tidigare annat än för många (minst 20) år sedan, men hittade nu ett inlägg där jag hade gjort ett i den vanliga diagonala tekniken - förutom att jag satte in fyrkantiga fimopärlor - mitt Amazonasarmband. Hade totalt glömt bort detta! Hittade det nu då jag gjort en ny etikett för att lägga in alla inlägg med någon sorts makramé eller andra knutar. Det kan vara kul att bläddra i sin egen blogg och återinspireras när man känner sig fantasilös. Och det som är bra med dåligt minne, det är att man hela tiden kan bli överraskad utan att det är nånting nytt. Ofta när jag just läst ut en bok så minns jag inte hur den slutade, utan måste läsa om de sista tio sidorna för att vara säker på att jag verkligen läst ut boken. Några veckor senare kan jag läsa samma bok igen och inte ha en aning om vad den handlade om. Begynnande alzheimer, eller vad? Förhoppningsvis bara lite uppmärksamhetsstörning à la ADHD.

4 kommentarer:

FarmorMormorA sa...

Så många snygga armband. Tack för alla länkar!

lopplisa sa...

Kul att armbanden är tvärt olika och samtidigt så fina! Uppmärksamhetsstörning känner jag själv igen. Det skapar ju håligheter å ena sidan, men samtidigt har man ju själv fyllt dessa hål med sådant som ofta intresserar en mer.

Miris Skaparlusta sa...

Mina tid och rum-håligheter är faktiskt svarta hål och jag ser inte ens röken efter vad jag eventuellt stoppat ner där - möjligen kanske det dyker upp i ett parallellt universum och överraskar någon där, hehe!

myrica sa...

Men vilka vackra band, du är så duktig på att göra fina saker.
Jag gillar dom.
Ha en bra dag
Kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...