24 mars 2014

Kaffereklam?

När jag hade knutit det första lila avsnittet och började på det gula, så insåg jag att hallå, det här är ju Löfbergs Lilas färger. Nåväl, jag dricker inte kaffe, så det är ingen kaffereklam, utan bara så att jag faktiskt gillar den här något grälla färgkombinationen.
Ja, lite tjatig är jag väl, men det har alltså blivit lite mer knutar. Igår provade jag ännu en variant av knyt och knåparmband.
Ett antal trådar i mitten som man knyter på (valfritt antal, jag har 6), och en tråd på vardera sidan i olika färg. Jag började som sagt med den lila tråden och knytte då från vänster till höger, gjorde en tvär u-sväng och återvände till vänsterkanten.
Sen den gula tråden som slinker förbi den lila u-svängen. Knyter bort till vänsterkanten och gör en u-sväng där. Och så vidare. Supersimpelt.
Det finns en video som visar hur man gör. I den videon knyts det dock med betydligt tjockare tråd och det görs bara enkelknutar. Eftersom jag använder den här tunna tråden (typ moulinégarn) så gjorde jag de vanliga framåt/framåt och bakåt/bakåtknutarna. 
Under knytandets gång kikade jag på baksidan och upptäckte att det ser ganska annorlunda ut. Baksidan ser mer ut som en vävd matta.
Man kan ju välja vilken sida man vill som framsida. 
I videon anges att de trådar man knyter med ska vara 2 meter långa. Det funkar nog om man använder den tjockare tråden, men i mitt fall blev det i kortaste laget. Det här armbandet blev knappt 12 cm plus flätor. De tidigare armbanden har jag gjort 13 cm, förutom det första som blev 12 cm på grund av de röda trådarna tog slut. Så till det här rekommenderar jag 2,5 meter så räcker det till några centimeter till. Trådarna i mitten ska ju bara knytas på och flätas när det är klart så dom behöver inte vara längre än 35-40 cm.
Fem armband har jag nu klara.
 Och ett till är på gång, i samma teknik som det lilagula, fast i blått och grönt. För det var riktigt roligt att knyta den här modellen och går relativt snabbt.
När man har så pass långa trådar som i det här fallet så är det klokt att nysta ihop dom så blir det enklare och mindre trassligt.

5 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

snyggt! Jag har också skaffat ett Pinterest konto och nu lade jag till dig som följare. Måste erkänna att jag fattar inte riktigt hur jag skall göra på denna sida. Jag jobbar vidare. Jag har ialla fall fått upp ett profil foto

lopplisa sa...

Jag ser att du är biten.. men, fint blir det! Nu kanske dina kissar inte bär kattsand? Annars kunde det kanske vara en idé! Öppningsbara förstås.

myrica sa...

Så härliga dom blir, snyggt.
Ha det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Lopplisa, du var visst lite yrvaken när du skrev kommentaren, hm? Jag antar du menade halsband ... Jo, det kunde bli snygga katthalsband, men nu är det bara Ziggy som har halsband när han går ut och det är reflexhalsbandet.

Miris Skaparlusta sa...

Susanne, nu har jag skrivit en "pinteresthandbok" i mitt nyaste inlägg. Jag ska börja följa dej när du kommit igång ordentligt.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...