Heta potatismackor

Varma mackor är inte dumt alls. Och en kryddig indisk vegetarisk variant är verkligen inte dumt. Jag har varit väldigt sugen på att göra såna sen jag såg en youtube-video om hur man gör grillade mackor à la Mumbai streetfood-style. Dom görs i flera lager och grillas i en bordsgrill. Nu har inte jag nån sån grill, för dom var slutsålda på Jula när jag var där på juldagen och sen har det inte blivit av att kolla igen. Men jag såg en annan variant av varma indiska mackor som man istället steker i stekpanna. Och en stekpanna har jag, en ny pannkakspanna faktiskt, men den duger till mer än pannkakor (plättar som vi säger här).

 Vad har man då i en vegetarisk varm macka? Det finns nog en hel del alternativ, men för att göra det indiskt så blir det ...
... potatis, lök och gröna ärtor. Det här räckte till två mättande mackor. Jag skar lök och potatis i små bitar och kokade tillsammans med ärtorna. Använd lite vatten och fyll bara på när det behövs, för i slutänden ska hopkoket vara tämligen torrt och sammanhållet.
 Och för att göra mackorna inte bara varma, utan heta, så behövs kryddor. Jag använde Tikka Masala-mix, chiliflingor (har jag i nästan allt nuförtiden), lite salt och en skvätt citronsaft. Använd dom kryddor du gillar och har hemma. Rör ner kryddorna när potatis, lök och ärter är färdigkokta och smaka av.
Sen behövs det ost. Jag har en tvåliters glassbytta med riven ost. Jag sparar alla överblivna ostbitar i frysen och finriver dom sen i matberedaren och fryser in igen, praktiskt att ha till hands. Ös ner en hyfsad mängd riven ost i grytan och gegga ihop det hela till en ganska styv stuvning.
Gör i ordning bröden. Först bres lite smör/margarin på brödskivorna. Sen lite ketchup/tomatpuré och så nåt grönt. Jag har en burk med Minced Green Chilli Paste. Ser lite ut som bostongurka och jag skulle kunna tänka mej det som ett alternativ. För att vara riktigt indiskt borde det förstås vara green chutney.
Slabba sen på potatis, ärt, ost-röran.
 Värm stekpannan. Ha i lite olja/smör/margarin för att få färg och krispighet på mackornas undersida. Lägg mackorna i stekpannan. Stek tre minuter eller så.
 Vänd sen mackorna upp och ner och stek potatissidan. Det går bra att vända hela rasket om fyllningen är tillräckligt fast och ostklibbig. Här är ovansidan stekt och uppvänd igen. Snygga, eller hur?
Dags att hugga in! Tomater och hemodlade alfalfagroddar som tillbehör. Det här kommer jag att göra flera gånger! För faktum är att det är bara några dagar sen sist och jag har varit så sugen på dessa mackor sen dess, att jag blev tvungen göra dom idag också. Dom är såååå GODA!!

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Ska absolut testas! Jag behöver definitivt en dos matinput. Så denna receptinjektion sitter inte fel! Mums!

Susanne Johansson sa...

Så nyttiga mackor! Dem måste jag pröva