1000 knutar

Nu smyger jag in här. Det var länge sen sist, så det är väl ingen som tittar in här längre. I alla fall tänkte jag rapportera om mitt nya intresse - nämligen att knyta såna där så kallade vänskapsarmband. Fast jag gör dom till mej själv, egennyttig som jag är, hehe. Och jag har bara gjort tre stycken än så länge. Det tar nämligen tid och jag blir trött i ögonen - men kul är det!

Här är två armband i olika tekniker - det bredare består av 496 knutar och det tog några timmar kan jag lova.
Här är det första armbandet jag gjorde och mönstret till det hittade jag på braceletbook.com, närmare bestämt är det detta mönster. Jag bytte svart till rött och vitt till grönt, sen är det blått och lila.
Garnet jag använder är ett typ moulinégarn. Nånstans snappade jag upp att man ska beräkna trådlängden till tre gånger det färdiga bandets längd + 2-3 dm extra för flätor i ändarna (man kan ju göra andra avslut men flätor är enklast). Sådär 80 cm skulle vara lagom. Men det visade sej att det blev lite i kortaste laget för de röda trådarna för det är rätt många knutar i den färgen. Av den lila blev det däremot en hel del över, för mönstret innehåller bara en lila knut. Så jag rekommenderar att ta extra längd på dom färger som det ska knytas många knutar av, åtminstone en meter.
Så här ser hela armbandet ut och den långa flätan innehåller inga röda trådar för dom tog alltså slut.
En anna sak jag kom på när jag skulle göra det första armbandet det var att det var svårt att få ordning på de första knutarna när jag bara hade knutit ihop trådbunten. När jag skulle göra det andra armbandet tänkte jag ut en genialisk (om jag får säga det själv) lösning. Jag knöt alla trådarna på en tandpetare i den ordning jag ville ha dom - det här armbandet har inget specifikt mönster utan det är bara att välja färger och antal trådar som man behagar.
 Här har jag knutit ett antal varv (och hunnit ta bort tandpetaren). Så här ser det ut från framsidan.
 Baksidan ser helt annorlunda ut - här ser det ut att vara mycket fler knutar och färgerna är förskjutna. Det blir ganska plottrigt, men om jag haft två eller tre trådar i samma färg bredvid varandra hade det ju sett ut på ett annat vis. Jag ska prova göra nån sån variant sen. Eftersom man inte behöver hålla koll på något mönster utan bara knyta knutarna en efter en så är det ju enkelt men det blir som sagt en väldig massa knutar för den här tekniken blir mycket tajtare än den andra varianten och bandet får en stadig vävd känsla.
Man börjar med att knyta tråden som är längst till vänster på nästa tråd i raden (man kan förstås börja från höger också, men vi tar från vänster). Man knyter då en framåt- och en bakåtknut (se till att hålla tråden du knyter PÅ ordentligt sträckt så den inte bildar en knut). Det innebär att tråden man knyter med återtar sin position till vänster. Sen tar man tråd nummer två (den man nyss knytte på) och knyter på samma sätt på tråd nummer tre. Och så vidare tills man har knytt den näst sista tråden på den sista.
Då vänder man och knyter med den sista tråden i raden på den till vänster och nu knyter man bakåt/framåt. Och så fortsätter man så hela vägen tillbaks. Det är enklare än det låter - från väster till höger = framåt/bakåtknut, från höger till vänster = bakåt/framåtknut. Det var här jag hittade denna teknik, men jag tyckte inte illustrationerna var så särskilt begripliga, men det finns också ett par videor som är mer pedagogiska.
Hur man gör själva knutarna är oftast lite oklart tycker jag på de flesta videor. Det verkar som om alla knyter både bakåt och framåtknutar med samma hand och det kan man uppenbarligen klara av när man blivit van och är fingerfärdig. Jag tyckte dock att det var enklast att knyta framåtknutar med höger hand (och hålla i den andra tråden med vänster) och knyta bakåtknutar med vänster hand. Det tar förstås lite längre tid att byta hand hela tiden, men det gjorde det också lättare att komma ihåg vad jag höll på med. Var och en får väl hitta sin teknik.
Det här mönstret hittade jag alltså på friendship-bracelets.net. Och där finns det knytmönster i tiotusental! Och skulle det inte räcka så kan man göra egna med det designprogram som finns här (Normal pattern, man kan också göra Name pattern) - men det är inte särskilt lätt alls och jag begriper inte hur de bär sig åt de som gör dom riktigt häftiga mönstren. Jag provade i alla fall, och när jag till slut hade fått ihop ett slags mönster insåg jag att jag först borde ha skapat mej ett konto och loggat in så jag skulle kunna spara mönstret. Nåväl, jag gjorde en skärmdump av mönstret och sparade bilden i datorn.
Så här ser det ut.
Och så här såg det ut när jag kommit en bit i knytandet. Det är ett abstrakt mönster men med färgvalet kan man inbilla sej att det kanske är rosor. Det är alltså det här armbandet jag har på den första bilden tillsammans med förra armbandet.
På min Pinterest-anslagstavla "Macrame and Kumihimo" har jag lagt in en del av mönstren jag hittat på friendship-bracelets.net. Här är ett som inte verkar alltför svårt.
Så här är mönstren illustrerade. Man ser hur många trådar det är och i vilken ordning man ska placera dom (jag rekommenderar verkligen tandpetaren). Varje knut är en cirkel och cirkelns färg visar vilken tråd man ska knyta med. I cirkeln är en pil som visar åt vilket håll man ska knyta för att tråden sedan ska hamna i rätt position för nästa varv.

Varje knut är en dubbelknut enligt ovanstående illustration.
När man kommit på det är det inte svårt att göra såna här armband, men det kräver att man är någorlunda koncentrerad så man inte tappar bort sej i mönstret - en del av de som finns är ohyggligt komplicerade.
Det här t.ex. tänker jag absolut inte försöka mej på ...



Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

kul att höra från dig igen Miris! Fina armband. Jag har prövat den tekniken. Men dina armband är på en högre nivå.

myrica sa...

Men vilket jobb, och så fint det blev.
Kul att se dig på bloggen igen.
HA det gott
kram

FarmorMormorA sa...

Ja den där smala varianten har man gjort några stycken. Men det breda skall jag nog prova på!

lopplisa sa...

Passar fint med ett armbandsinlägg nu när rätt årstider står på tur. Snygga modeller! Kan tro att det lätt blir beroendeframkallande och kul att göra egna mönster! Skönt att du har smugit dej tillbaka! Jag har saknat dej!