Mönster till lilla babyliften och dockan

Det var ju några år sedan (hmff) som jag visade dessa små babyliftar med en liten docka, och lovade att försöka komma ihåg att göra ett mönster och beskrivning. Nåja, nu har jag på förfrågan faktiskt gjort slag i saken och gjort det där mönstret.

Dockan sys av ett tunt trikåtyg i lämplig nyans. Har du bara vit trikå kan den färgas med hjälp av te till en beige eller brun nyans. Dockans kläder - nattlinne eller pyjamas - är också sytt av trikå. Babyliften är sydd av bomullstyg - mönstrad utsida och enfärgad insida. Och så är det en liten kudde och en filt av fleece.
Här är alla delarna. Skriv ut i A4-format så blir det lagom stort. Dockan blir ca 9-10 cm lång. Mönster och beskrivning kan också laddas ner som pdf-fil och skrivas ut här.

INSTRUKTION
Docka:

«         Klipp ut mönstret och nåla fast på dubbelt trikåtyg. Klipp INTE ut!
«         Sy runtom mönstrets kontur. Lämna en öppning på ena sidan. Sy med särskild trikåsöm eller kort och smal sicksack.
«         Klipp ut med 0,5 cm sömsmån. Vänd ut rätsidan.
«         Fyll dockan med vadd och sy ihop öppningen.
«         Rita ögon och mun med tuschpenna eller brodera.
«         Sy hår av garn eller vanlig sytråd.
«         Sy nattlinne eller pyjamas av trikå.


Babylift:

«         Klipp två ovaler enligt mönstret – yttertyg och foder.
«         Klipp en mindre oval i något fylligt material för bagens botten.
«         Lägg ihop de två tygovalerna (aviga mot aviga) med fyllningen emellan. Sy en söm runt den mindre ovalen.
«         Sicksacka ihop tygerna i ytterkanten och sy en tråckelsöm runtom. Dra ihop tråckelsömmen så kanten rynkas och öppningen i bagen blir ungefär lika stor som den inre ovalen.
«         Kanta med snedslå, ett band eller en remsa av tyg.
«         Gör ett par handtag av samma band som kantningen och sy fast.
«         Sy en liten kudde och täcke.



Read Comments

7 kommentarer:

myrica sa...

Så himla sött.
Ha en bra helg
kram

lopplisa sa...

Halloj in da house! Såå puttenuttiga och fina små knyten!! Jättegulliga! Jag ser att inte heller du har varit så jädra flitig med inlägg på sistone. Hoppas bloggpauseriet gjort dig gott! Själv mår jag prima! Försöker öva mej i att inte göra inlägg stup i kvarten och tänka i bloggtermer så fort något står klart på pysslerifronten. Dessutom övar jag mej i att leva ett mer hälsosamt liv, rent fysiskt. Funkar rätt bra faktiskt, mycket tack vare ortopedsulorna! Själv då? Övar du dej i något särskilt, eller är du fullärd? Ha det gott!! /Pia

Miris Skaparlusta sa...

Ja, här övas det duktigt på att inte blogga - det blev lite för mycket prestaionsångest av det hela. Har istället mjukstartat ett årslångt projekt som heter "60-åringen som (förhoppningsvis) gick igenom besiktningen". Lite stillsamt motionerande till att börja med och sen ska kaloriintaget reduceras på nåt vis (hur det ska gå utan hysteriska kakdeliriumattacker). Sen blir det väl nåt behandlingshem för Pinterestmissbrukare också. I övrigt har jag beställt ett barnbarn lagom till 60-årsdagen, så sonen börjar också få prestationsångest eftersom han inte ens hittat en lämplig mamma till den där ungen än (jag påminner honom nästan varje vecka). När alla dessa projekt är i hamn så ska här pysslas igen.

lopplisa sa...

Nå.. ännu några nyheter på barnbarnsfronten? Det har ju gått nästan tio dagar nu?? Skit i stövelinköp förresten. Satsa på sandaler. Sommaren är ju antågande. Det är ju bara en tidsfråga! Ha det gott!

Miris Skaparlusta sa...

Sonen har noterat i almanackan att göra ett barn till midsommar så blir det lagom till min födelsedag. Innan dess ska han göra en liten tur till Nordkorea!!! i början av maj, så jag får väl vara glad om han åtminstone kommer hem därifrån. Som om det inte räckte med att han var till Tjernobyl för ett par år sedan och blev radioaktiv, kanske lika bra att jag skickar med honom pengar så han kan köpa en liten nordkorean eller två ... Sandaler har jag redan, används så snart det är barmark och ända till snön kommer igen. Men dom nya stövlarna har jag redan fått, för det lär väl bli mer slask innan det är barmark här.

lopplisa sa...

Oj! Låter lite risky business de äventyr sonen drar ut på! Är det semestertrippar eller jobbrelaterat?? Läget annars?? Vill inte inge dåligt samvete eller så.. men, saknar dina blogginlägg!

Miris Skaparlusta sa...

Såg aldrig din senaste kommentar Lopplisa för min mejlbox svämmar över av Pinterestmejl. Flyttade alla dom till en egen mapp och hittade då den där kommentaren. Sonen är nog ute på sista chansen-äventyr innan mina barnbarnskrav tvingar honom till det riktigt stora äventyret - familj!