Superenkelt bröd i gjutjärnsgryta

Nu tog jag mej äntligen för och prövade baka ett sånt där bröd - no knead bread - som jag sett och som verkade så enkelt. Det kräver knappt nåt arbete alls, utan man bara rör ihop en kladdig deg som får jäsa i ett dygn (eller flera), sen häller man ut degen, viker ihop den och dumpar den i en upphettad gjutjärnsgryta och gräddar. Ingen knådning alls (det är ju därför det heter no knead bread). Superenkelt! Fast jag var ju rädd att jag skulle klanta till det och det skulle bli platt fall och totalfiasko, eftersom jag ju har väldigt svårt för att hålla mej till ett recept.

Men så här såg mitt bröd ut när det var klart! Ytan är knaprig och brödet kändes lätt.
 Men skulle det vara luftigt med stora hål? Jag skar upp och si, det var det! Fastän jag inte följde receptet utan blandade i fullkornsmjöl och dessutom (självklart) klantade mej och fick improvisera.
För jag råkade fumla när jag skulle göra degen och hällde i alldeles för mycket salt. Attans, tänkte jag, men lät degen jäsa till nästa dag. Då delade jag degen i två klattar, blandade i mer mjöl, vatten och torrjäst till vardera klatten och lät det jäsa ännu ett dygn. Jag lät degen stå framme båda dygnen och det jäste och puttrade på bra. Och idag tog jag då den ena degen, hällde ut den på en väl mjölad bänk (degen var mycket kladdig och lös), plattade ut degen och vek ihop den och formade den till en rund kulle. Sen fick den ligga där på bänken medan jag värmde ugnen (275º) och gjutjärnsgrytan.
Jag hade köpt en sån här gjutjärnsgryta på Rusta, enkom för att baka sånt här bröd.
Man sätter på ugnen på högsta temperatur och ställer in grytan. När ugnen är varm tar man ut grytan, slänger i degbollen, lägger på locket och ställer in grytan i ugnen. Grädda ca 30 minuter (eller mer om man gör ett större bröd). Sen tar man av locket och gräddar 10-15 minuter. Grytan är ju emaljerad inuti och jag var lite fundersam huruvida degen skulle fastna på nåt vis i botten, men jag hade ganska mycket mjöl under min degboll och det var inga problem alls - det enda som fanns kvar i botten på grytan när jag tagit ut brödet var lite mjöl, så grytan behöver inte alls diskas.
Jag började med receptet som finns här - det är ju väldigt exakta mått och jag använde en digital våg som väger gram och det var ju på det viset jag verkligen insåg hur galet mycket salt jag råkade hälla i. Den där degen skulle dessutom jäsa i tre dagar och det tyckte jag blev för länge för att vänta på resultatet av mitt klantade. Och jag hade ingen aning om hur stort mitt bröd skulle bli eftersom mitt mixtrande med att dela degen i två och fylla på den bara gjordes totalt måttlöst, så jag visste inte om gräddningstiden skulle passa. Då övergick jag till det här receptet där brödet faktiskt ser ut att vara precis lika stort som mitt blev, och gick efter dom gräddningstiderna.
Det här brödet är alltså mycket tolerant och kräver uppenbarligen inga exakta mått, förmodligen för att det jäser så länge. Nu har jag en deg kvar som står i kylskåpet och bidar sin tid. Man kan ha en sån här deg på jäsning för jämnan och ta en klatt och baka färskt bröd varje dag. Och så fyller man bara på med mer mjöl och vatten (och ev. lite jäst och salt) i det man har kvar och så får det jäsa till sig. Det blir alltså ett slags surdeg.
Här finns en video som visar hur enkelt det är (precis så där kladdig var min deg). Fast hon lägger degen på en handduk för två timmars jäsning och det verkar onödigt, men har man tid, så.
Här är en annan video som visar "Artisan bread in five minutes a day", alltså det där med att ha en stående deg som man tar ur och bakar sitt dagliga bröd av. Det här brödet bakas på en pizzasten istället för i en gryta. Istället för ett runt bröd kan man också göra baguetter.
By the way - idag blev det kallare igen - 20 minusgrader.

Read Comments

3 kommentarer:

Susanne Jonsson sa...

Åh vad det ser gott ut! Det måste jag absolut prova! Tack för tipset!

lopplisa sa...

Vad fint att man kan göra baguetter också! Köpte faktiskt nyligen en "baguettplåt" - välvd med plats för två baguetter. Behöver jag säga att det var ett impulsköp??? Iofs för bara halva reapriset, dvs 35 spänn eller nått! Är det kylan som göra att du experimenterar i köket så det står härliga till?

Miris Skaparlusta sa...

Baguettplåt har jag aldrig hört talas om förut, men det kan nog vara bra för att få bröden snygga om man använder en sån här lössladdrig deg. Jo, det är inte alls dumt att få lite extra värme från ugnen när det är som kallast, en sorts återvinning det också. Och gamla hederliga glödlampor värmer skönt, den extra energin kommer faktiskt till nytta - hatar lågenergilampor, som dessutom är miljöskadliga, ett riktigt idiotiskt påfund!