Rapport från istiden

Nu är det glest mellan inläggen. Och om nu någon av denna anledning tror att jag inte gjort något sen nyår - så kan jag tala om att, japp så är det. Man kan väl få skylla på att det är den årstiden då det klokaste verkar vara att gå i ide, både mentalt och fysiskt, för nu är det så kallt så även tankeverksamheten känns frostskadad. Okej, jag har under min levnad varit med om värre, men idag är det 28,4 härliga minusgrader! Ja, jag har liiite varmare inne, åtminstone plusgrader (cirkus 17,4). Jo, jag skulle kunna skruva upp pannan lite till, men å andra sidan vill jag inte ha för varmt heller.
Ett rum i källaren (innanför butiken) är däremot helt ouppvärmt (förutom spillvärme från butiken och pannrummet). När jag var ner idag för att stänga dörren mellan detta rum och butiken (för Stella öppnar dörren och stänger inte efter sig) så upptäckte jag detta.

Det är en ventil på väggen i rummet och hela locket är alldeles frostigt. Och nedanför är det små "snödrivor". Ouch! Jag tog ett dubbelt lager bubbelplast (som var vad jag hade till hands) och tejpade för hela ventilen. För just nu är jag inte alltför nödig om mer luftinsläpp i det rummet.
Ziggy har bara varit ute en kort stund på hela denna vecka. Förra lördan råkade han gå ut innan han hann känna efter hur kallt det var (fast då var det väl bara 18-19 grader). Jag sa, du får vara ute fem minuter sen släpper jag in dej. Vad jag gjorde var att jag glömde bort honom. Oops! Tre timmar senare kom jag ihåg att han var ute! Han var lyckligtvis inte särskilt frostskadad, båda öronen satt kvar. Han var sen ute en liten sväng i onsdags, men då satte jag timern på 25 minuter för att komma ihåg honom. Både han och Stella önskar att vi följt med Lopplisa till Kanarieholmarna.

Som sagt, inget blir det gjort, förutom att jag fixat lite med mina pinterestboards och gjort några nya anslagstavlor för att sortera upp matrecepten i olika kategorier.
Men så jag såg en ny video från TIAT med en ny knytteknik så kanske skulle jag orka göra ett armband i alla fall, tänkte jag.
Det enda som behövs är lite snöre, så jag hämtade en bunt tvåmetersbitar av silkesnöre i olika färger, så jag skulle ha lite att välja mellan.
Den här knyttekniken är inte lika snygg som den förra jag provade, men så valde jag förstås också en lite udda färgkombination - grönt och orange.
 I videon används ju paracord, men det går alltså lika bra med silkesnöre. Det behövs två meter av vardera färgen.
 Jag drog nog åt lite för hårt, helt enkelt för att silkesnöre är väldigt "halt" och det var svårt att hålla styr på knutarna om dom satt för löst. Lite svårt att få det alldeles jämnt, men annars en enkel teknik.
Videon visar (som vanligt från TIAT) mycket tydligt och pedagogiskt hur man knyter. Men knuten på slutet (knappen) fick jag (också som vanligt) inte till, så jag gjorde en egen improviserad variant.

Read Comments

6 kommentarer:

lopplisa sa...

He he, ja, ni borde ha följt med!! Katter har det fint i den behagliga värmen! Nu har jag kommit på att det är där jag borde tillbringa vintrarna, men helst då i Las Palmas som ändå är en större stad (9:nde största i spanska mått mätt???), med strand. Älskar städer med stränder! Då får men lite av varje.

Ser att du och katterna har det ganska bra ändå, trots makaberkylan och otäta ventiler. Bra där med åtgärder á la Mackan Gywer! Ja, jag säger då det.. näst silvertejp är väl bubbelplast det man absolut behöver förse sin "vardagens första förbandslåda" med. Ha det gott så länge! :)

Miris Skaparlusta sa...

Är du hemma nu igen? Ja, du lyckades ju tajma och fly landet precis när kylan kom, fast i Södertälje är det ju inte lika många minusgrader ändå.

lopplisa sa...

Visst är jag hemma igen, men bara kroppsligt.. huvudet lämnade jag kvar i ett behagligare klimat!! När vi landade var det drygt 27 graders skillnad i temp från avgången... Inte lite vill säga! Nu måste jag hitta ett alternativt leverne på något sätt, som gör att jag snart kan migrera som en flyttfågel efter kvicksilverstatus på termometern. Idag har vi 4 minus utanför mitt köksfönster, men fuktigheten gör att det känns som - 14 när näsan sticks ut genom fönstret. Vad fint vi hade det i december.. Läget annars??

Miris Skaparlusta sa...

Jo, de senaste vintrarna har också jag funderat på att emigrera söderut. Fast jag vet ju att jag tål kyla bättre än värme så då skulle jag väl längta hem till snöstormarna när termometer kryper upp till + 25. Azorerna har jag funderat på, där verkar det vara ett lagom klimat året om och inte så soligt utan mest regn, det kan passa mej. Dessutom kan man visst leva billigt som pensionär i Portugal, så det kanske blir till att börja plugga portugisiska.

lopplisa sa...

Eller ryska utan brytning och sedan spanska... då slipper du kanske lära dej just portugisiska.. Har märkt att portugisiska mest låter som om ryssar skulle prata spanska (med rysk brytning).. Men det vore just kanske att krångla till det alldeles. Azorerna låter lummigt och fint! Smarrigt bröd du visar i ditt senaste inlägg förresten! Ser riktigt gott ut!! Ha det fint så länge.

Miris Skaparlusta sa...

He he! Du har rätt - portugisiska har ett ryskt tonfall, eller om det är tvärtom. Och ryska skulle jag faktiskt vilja lära mej också, liksom kinesiska och arabiska, fast dom sistnämnda känns väldigt jobbiga att lära sig skriva.