Sista minuten-pyssel

Det är ju några dagar kvar till julafton och lite pynt, pyssel och presenter hinner ännu göras. Särskilt om det är snabbgjort och kan göras av sånt man redan har hemma. Här är lite idéer som jag hittat.

Armband klippta från kasserade tröjor och dekorerade med knappar och annat pynt.
Vantar av de störe bitarna av den kasserade tröjan. Dom här är hopsydda med langettstygn (passar till hoptovad ullstickning eller fleece som inte repar upp sej) så man behöver inte ens ta fram symaskinen! Sydda vantar finns här (här) och en lite mer avancerad modell här.
Halsduk med fickor, en riktigt smart idé.
Små fotoramar att hänga i granen! Här gjord av filt, men man kan ju använda sej av andra material också.
Om det blev över lite pappersformar efter cupcakebakandet så kan du göra små julgranar av dem.
Det går bra att göra av kaffefilter också ...

Beadsmagic är en guldgruva för dej som gillar pärlpyssel - här finns massor av beskrivningar till halsband, armband och örhängen av pärlor.
Här ett halsband med stor snöflinga. Mönster finns här.
Alla mönster på Beadsmagic har tydliga ritningar som visar hur man ska trä pärlorna.
Så hrä kan det se ut. Det här är mönstret till ett par örhängen.

Pyssel för barn kan hittas i mängd på Krokotak.
Dom här snögubbarna skulle jag kunna göra för jag råkar ha högvis med såna där glasspinnar eftersom jag är väldigt förtjust i dom här ...
Tomma toapappersrullar kan man ju göra lite av varje av.
Söta små hus t.ex.
och tomtar ...
Snygga ugglor med bara en tuschpenna.
Och så förstås presentaskar ...
Hur man gör dom visar jag här.
Här ett lite mer avancerat toapappersrulleprojekt!! Svartsprejat så det ser ut som smidesjärn, riktigt häftigt för den händige!

Printa ut, klipp och klistra. På den här japanska sajten finns massor med sånt i form av små hus och affärer.
Här är direktlänken till pdf-filen för just det här lilla rummet.
Grönsaksaffären med en rosa kassaapparat. Det finns två pdf-filer till varje projekt, en för det som ska klippas och klistras och en med monteringsanvisning. Det är dom två rosa knapparna under bilden. Även om man inte förstår japanska så är bilderna väldigt tydliga så det ska inte vara nåt problem att få ihop det.
Jag älskade att hålla på med sånt här pyssel när jag var barn, och förresten är jag nog rätt barnsligt förtjust i sånt här med miniatyrvärldar än idag - jag skulle verkligen vilja ha ett rejält dockhus med en massa rum att inreda. Hmmm ...
Japp, jag hittade en board på Pinerest som heter "Make Your Own Doll House". Där fanns det ju en del idéer ...
Och så hittade jag en sida med en massa printa ut-saker att fylla dockhuset med , som en massa skafferivaror ...
Och tapeter från olika tidsepoker ...
Och ritningar till det här dockhuset ... hmmmm ....
Okej, nu har jag visst spårat ur från det här inläggets tema, för det här är ju inte nåt sista minutenpyssel.

Jag avslutar det här med ett godisrecept ...
Mintfudge från Söta Saker. Mums!


Read Comments

1 kommentarer:

kolossaltpyssligt sa...

Massa roligt men mycket får väl vänta till nästa jul... Vantarna av en tröja har min mamma nyligen gjort och jag funderar på att ge mig på det också, får väl se när det blir.
Trevlig kväll!!
//Petra