20 dec. 2013

Hur ska det sluta?

Oavsett att mitt förra inlägg handlade om pyssel, så är jag verkligen inte i pysselform just nu. På grund av detta och eftersom jag nu måste betala tv-avgiften så har jag bestämt mej för att istället se mer på tv ( i datorn alltså). Och jag gillade ju att läsa böckerna om barna Hedenhös när det begav sig, så jag tänkte jag skulle se årets julkalender. Nu visade det sig inte handla så mycket om stenåldern eftersom dom där hedenhösarna hamnade i nån sorts framtid. Sagor är väl sällan särskilt faktabaserade men får man lura i barn alltför mycket falsk historiebeskrivning? Så hur ska det sluta? Jag misstänker att den där nya bebisen föds på julafton och så börjar alla barn tro att julen firas till åminnelse av denna bebis. Å andra sidan tror väl dom flesta barn att julen är till för att dom ska få en massa leksaker. Och dom vuxna tar för givet att inför julen ska man ruinera sig, stressa ihjäl sig och bli galen bara för att alla ska ha det så trevligt på julafton, ägna sig åt att begå dom sju dödssynderna och bli sura för att man inte fick det man önskade sig. Eller?
Själv har jag avskaffat julen. Fast julkalendern är faktiskt ganska underhållande. (Min egen icke alltför faktabaserade stenåldersnovellserie återkommer jag till i slutet av detta inlägg.)

Men här kommer riktiga fakta från min alldeles egna äkta stenåldershistoria!

Stenåldern är rätt intressant, med tanke på att vi alla härstammar från människor som levde (och överlevde) på den tiden. Själv gjorde jag för några år sedan en sorts släktforskning då jag skickade in ett DNA-prov för att kartlägga mitt mitocondrieDNA, det som ärvs från mor till dotter. Det är National Geographic som håller på med en kartläggning av hur vi Homo Sapiens spritt ut oss över Jorden. Man kan fortfarande köpa ett sånt där dna-kit, det kostar just nu 159.95 dollar så det blir runt en tusenlapp.

Så här ser min karta ut (dålig kvalitet på en kopierad utskrift). Jag har färgat mina anmödrars färdväg röd.

L1, allas vår urmoder "Eva" levde för 150 000-170 000 år sedan. Efter några tusen år muterade en del av mitrokondie DNA:t och skapade undergruppen L2. För 80 000 år sedan levde en kvinna som blev början till haplogroup L3 genom ännu en mutation. Hennes ättlingar började vandra norrut och var dom första moderna människor som lämnade Afrika, men många av dagens ättlingar finns kvar i norra och västra Afrika. Mina anmödrar fortsatte i alla fall norrut (haplogroup N) och ca 10% av mellanösterns befolkning tillhör mitt stamträd. Dessa människor stannade ett tag i trakterna kring östra Medelhavet och samexisterade med neanderthalarna i detta område (och eftersom det nu visat sig att HS och neanderthalare beblandade sig med varann så är jag säker på att jag också har neanderthal-DNA). Haplogroup N spred sig sedan över större delen av Jorden, tillsammans med en ny grupp (R). Ur R-gruppen utvecklades haplogroup J för ca 40 000 år sedan. Denna grupp finns representerad  ända bort till Indusdalen och även ner till södra Saudiarabien. Den undergrupp som tillhör mitt stamträd är vanligare i mellanöstern och Jemen än i Europa. För ca 10 000 år sedan fortsatte mina anmödrar (J1b1) resan norröver (när inlandsisen töade bort), och dom tillhörde den grupp som tog jordbruket till Europa. Själv kan jag inte ens hålla en krukväxt vid liv, så den delen av genen försvann nånstans på vägen (typ när jag föddes, för min mor kan i alla fall det där med blommor).
På kartan ser det ut som om grenen tar slut nånstans i Ryssland, men nya grenar spred därifrån ut sej åt olika håll. Hur länge det dröjde innan mina anmödrar började vandra västerut för att så småningom hamna i norra Sverige vet jag inte (det krävs mer detaljerat dna-studium för det med jämförelser mellan en massa människor för att se när och var olika grupper skildes åt). Dom äldsta stenåldersfynden i Västerbotten är 10 000 år gamla, men min släkt var nog inte med redan då (eftersom dom just vinkat farväl till neanderthalarna i Libanon vid den tiden). Kanske har vi bott här i bara några hundra år, eller kanske femtusen år. Jag lär väl aldrig få veta, men en lång resa har det varit innan jag hamnade här och blev norrlänning.
***

En helt annan stenåldershistoria är den jag skrivit i form av en serie noveller i 12 avsnitt (ett för varje månad på året) - "Hur ska det sluta?". Den skrönan är ungefär lika lite verklighetsförankrad som "Barna Hedenhös". Huvudpersonen Knirr är en uppfinnare som liksom hedenhösarna är lite före sin tid. Det hela utspelar sig år 27.394 f.Kr. men problemen Knirr, Knarr och Biggan har att förhålla sig till är tämligen nutida, förutom det där med mammutarna ...

Jag har inte kommit mej för att göra illustrationer än, för det skulle jag vilja ha, men det kanske kommer. Egentligen skulle jag vilja anlita Lopplisa för hennes teckningar är precis i den rätta stilen för detta. Undras hur dyr hon kan vara ...?


1 kommentar:

myrica sa...

Intressant det där med historia, jag har läst på skola bara historia, det var mycket man inte visste och mycket man ville veta utöver vad det stod i böckerna.
Vill önska dig en härlig Julhelg .
Kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...