Bunkring

Nu, minsann, ska mina kulinariska experiment nå nya höjder. Åtminstone ska jag väl kunna åstadkomma mer autentiska rätter, för nu har jag införskaffat kryddorna jag saknat för att fördjupa mej i den indiska kokkonsten.

 Idag fick jag paketet från Kryddlandet.
 Torkade Piri Piri. Het till extra het chilivariant. Finns att köpa färska på ICA men dom håller ju inte så länge. Mynta har en del användningsområden som jag inte kunnat utforska än.
 Chiliflingor finns också på ICA, men här var det billigare. Torkade curryblad. Ja, curry är ju annars en kryddblandning, men det finns alltså också en curryväxt.
 Bockhornsklöver (fenugreek) i olika former, används ofta i indisk matlagning. Här är hela frön och malda.
 Färsk koriander används ofta men det får jag väl odla (finns ju att köpa i små krukor men det blir väldigt dyrt). Malda korianderfrön finns på ICA, men jag beställde här hela frön. Sellerisalt vet jag inte om det används särskilt i indisk mat, men jag tänkte att det är i alla fall ett alternativ till vanlig salt.
 Garam Masala finns ju att köpa i vilken affär som helst, men jag beställde ändå en stor påse. Och så är det då det som jag mest saknat, nämligen hela spiskumminfrön. Mald spiskummin har jag, men många indiska recept börjar med att olja hettas upp i en gryta och så slänger man i en nypa hela spiskumminfrön. Så det blev nu en påse om 160 gram så det ska väl räcka ett tag.
 Tandoori Masala finns ju på affärn, men lika bra att bunkra upp med en rejäl påse tänkte jag. Och så en påse hela gröna kardemummakapslar.
En burk blev det också, med grön chilipasta. Egentligen skulle jag ha nåt som heter green chutney, men den här pasta får väl vara ett alternativ. Jag blev nämligen så vansinnigt sugen på att göra en sån där grillad smörgås som visas i den här videon. Chaat Masala som används har jag inte fått tag i men det får väl duga med nån annan kryddmix. Inte heller har jag nån smörgåsgrill. Skickade Tim att köpa en bordsgrill på Jula när han var upp senast men dom var slut (rea). Jag får prova med mitt eminenta våffeljärn som faktiskt också kan användas som grill.
På min pinterestboard "Smaskigt!" samlar jag alla recept som jag vill prova. Det är väl i stort sett vegetariska recept - mycket indiskt, lite bröd och annat. En del av recepten är i form av youtube-videor.
Det här receptet på ris och spenatgratäng (med ost och svamp) gjorde jag tidigare i veckan. Fast min blev inte lika snygg, jag hade inget gult ris så det blev lite tråkigare (kunde förstås haft i lite gurkmeja för färgens skull). Eftersom jag inte är helvegetarian än så åt jag stekt lax till (jag råkar ha lite lax i frysen så jag måste ju äta upp den).

I min bittra kamp för att lära mej sova utan små piller har jag nu lämnat walkover. I morgon ska jag hämta en ny omgång av de små vita. I natt somnade jag visserligen. Jippi! Sen vaknade jag en och en halv timme senare och kunde förstås inte somna om. Katterna vaknade också. Ziggy höll ett föredrag för Stella i köket. Vad han sa vet jag inte men det var en lång harang. Stella sa inget, däremot blev hon törstig och hoppade upp på diskbänken för att dricka i skålen som står i diskhon (vattenskålen på golvet duger sällan). Ziggy gick på toa - gräv gräv, prutt prutt (han är lös i magen). Sen vässade nån klorna på klösmöbeln. Stella gick och la sig. Ziggy kom efter ett tag in i sovrummet och gnällde och jämrade sej. Jag var inte på humör utan fräste åt honom så han sprang iväg. En stund senare kom han tillbaks, hoppade utan vidare upp i sängen och la sig tvärs över mej. Låg där och puttrade fröjdefullt tills han kom på att han var törstig. Så då var han i diskhon, sen behövde han på toa igen och sen tillbaks till köket igen för att knapra i sej lite torrfoder. Sen gick han och la sig och somnade säkert utan problem. Själv låg jag vaken och konstaterade att det börjar visst vara morgon för jag hörde ett par bilar. Nån gång därefter somnade jag i alla fall och sov till elva då Ziggy tyckte det var dags att stiga upp. Det tyckte inte jag så jag låg till halvett.

Förra natten låg jag och flummade om att sy väskor. Lite mer avancerade och fantasifulla modeller dök upp, men innan jag ger mej i kast med dessa, så får det bli några mer simpla tygkassar - kräver ingen större tankeverksamhet och är roliga att sy. Med lite färgglada tyger blir dom trevliga ändå i all sin enkelhet, så jag har bunkrat upp med en bunt tyger och klippt till några kassar. Ska nu bara vänta på att jag förhoppningsvis snart börjar känna mej en aningens mindre zombieaktig innan jag börjar sy.

Trots att jag är hysteriskt trött så brukar jag inte kunna somna på dagen heller, om jag försöker ta en liten tupplur. Fast lite piggare blir jag i alla fall av att bara ligga ner en stund. Igår efter middan så la jag mej raklång i sängen och drog täcket över mej, fullt påklädd med fleecejacka och allt. Och faktiskt slumrade jag visst till ett tag! Tills jag väcktes av något oväsen utifrån. Eftersom oväsendet fortsatte så drev nyfikenheten mej till att kravla mej upp och gå och kolla vad det var.
Det var grannarna som bunkrade upp med pellets för vintern. Långtradaren lyste som en julgran därute med både vita och röda lampor. Det var riktigt vackert faktiskt - duger som juleljus för mej. Fast den åkte ju iväg sen ...

Read Comments

4 kommentarer:

FarmorMormorA sa...

Oj vad mycket spännande kryddor. Jag är också intresserad av det indiska köket. Men nu skall jag titta på programmet Äta Vietnam på 2:an. också väldigt intressant. Ha de Gott!

Miris Skaparlusta sa...

Jag tänkte jag skulle kolla det där Ät Vietnam men det visas inte på svtplay. Lika bra det tänkte jag när jag läste att det förekommer att man flår djur levande. Det blir nog inget vietnamesiskt för mej.

lopplisa sa...

Jag förmodar att ämnesomsättningen din kommer att öka, samt att inga Bodenbor blir förkylda denna vinter! Vilket "kurlager" du bunkrat upp!! :) Kollade förresten in mackan i klippet. Verkar ju riktigt god!! Hoppas nu att du får ordning på sömnen framöver!! ZZZZZZZZzzzzzzzz

myrica sa...

Det där med kryddorna låter mycket spännande, det skulle ju inte skada att man prova sig fram lite mera, om inte så har man ju ganska kul på vägen.
Ha en trevlig advent och krama sigge och stella var det så dom heter, hoppas
kram