Snögubbe av kattmjölksflaska

Nu har jag sovit till mej lite. Somnade nån gång mellan 2 och 3 inatt. Förra natten mellan 3 och 4. När jag börjar kunna somna före klockan 2 så är jag nöjd. Tyvärr vaknar jag flera timmar för tidigt också ibland (som i morse) och somnar inte om igen förrän det är dags att stiga upp. Men jag hinner drömma en hel del. I morse var Lopplisa med i min dröm. Hon sa "Nu kommer snön!" I Södertälje alltså. "Va!!" ropade jag förtörnat. "Här har vi bara is! Jag vill ha snö här!" (Lopplisa vill ju ändå inte ha nån snö.) Och kan man tänka sej - när jag steg upp och kikade ut så var det vitt ute. Den snön kom oväntat, för jag anade då inget om det igår, och idag var det soligt. Ett snömoln (ivägschasat från Södertälje där Lopplisa stod på balkongen och hötte med näven så det arma molnet inte vågade släppa sig där) måste ha smugit in över Boliden inatt och släppt ut lite flingor. Tyvärr är det ganska kallt så jag befarar att snön bara ligger lös ovanpå isen och gör det hela ännu lömskare för nu ser man inte var isen är. Men jag ska ändå inte ut förrän på måndag, så jag tänker inte utforska saken i helgen i alla fall.

 För att fira den nya snön gjorde jag idag en snögubbe. Fast inte av snö. Av en tom kattmjölksflaska, lite filt, piprensare och ett par pompombollar. Armarna är gjorda av elefanttråd som jag glödgade i ena änden så den kunde tryckas igenom plasten som är ganska tjock. Ritade med tuschpenna.
 Dom här flaskorna är riktigt fina och det är lätt att ta bort omslaget för det sitter löst utanpå - inget lim eller klibb. Kan efter diskning återanvändas som vatten- eller saftflaska. Lagom storlek att ta med i väskan när man ska nånstans, rymmer 2,5 dl. Kan förstås användas till annat också.
 Eftersom mina bortskämda pälsklingar älskar denna mjölk så har jag samlat på mej ett antal flaskor. Tio stycken får väl sparas till minibowling för eventuella kommande barnbarn.
"Jag gillar mjölken för man får så bra lasersyn av den", säger Ziggy.

Read Comments

5 kommentarer:

lopplisa sa...

Vilken förtjusande snögubbe!! Makalöst trevlig! Trevligt också att jag förekommer in dina drömmar, hoppas bara att jag beter mej som folk när jag är där! Du, kan den där mjölken hjälpa mot nedsatt mörkerseende?? Har en bekant som brukar klaga på att hon knappt ser att köra bil om kvällarna.

Miris Skaparlusta sa...

Du är som de flesta i mina drömmar Lopplisa, oberäkneliga men trevliga (utom vissa som jag brukar avliva). Tvivlar på att mjölken bättrar på mörkerseendet (förutom för laserkatter), hade jag trott det hade jag provat själv för jag är också tämligen nattblind. Men morötter och blåbär ska väl vara bra för ögonen.

FarmorMormorA sa...

Vilken fin snögubbe. Tror jag måste skaffa katt, eller kanske skall jag bara låtsats jag har katt... Så bra form på dessa flaskor! Ha de Gott!

Miris Skaparlusta sa...

Hej FarmorMormorA! Du kanske känner nån som har katt som du kan skänka innehållet i flaskan till. Eller fråga kattägare i bekantskapen om dom kanske köper sån har mjölk och inte behöver flaskorna själva.

FarmorMormorA sa...

Tack för dina kommentarer hos mig!!! Svar på en av dina frågor. Jag har adlibris letto läsplatta och är mycket nöjd med den. Lätt att hålla i och lätt att använda! Och ju tröttare jag blir på kvällarna då jag läser ju större bokstäver kan jag lätt fixa :) Ha de Gott!