Kometörhängen

Efter en lång tid av inget pyssel alls, så fick jag i alla fall en ingivelse att gå ner i butiken och knåpa lite. Tim kom i går kväll och lite uppiggad blir jag ju av hans besök så jag har ägnat en del av dagen åt mina matexperiment också. Kan det vara därför Tim inte är så mycket här när han är här ...? Han for förstås till stan i eftermiddags innan jag ens hann börja med experimenten, och kommer inte tillbaks förrän sent ikväll/natt. Förmodligen hittar han också på att åka tillbaks till Umeå före middag i morgon ... Hmmf ... Nåväl, jag återkommer till matexperimenten senare. Här är nu dagens småpyssel - ett par kometörhängen.

 Genom den svarta rymden susar tvillingkometerna Miriaderna ...
 Så här ser dom ut i dagsljus. Av någon anledning kom jag på att jag skulle göra nåt av de lätt böjda silverrören. Jag ser ju nogsamt till att underhålla mina relativt nyborrade hål och det är ju kul med lite nya örhängen ibland, så det blev alltså ett par sådana. Varje örhänge består av tre långa och tre kortare rör trädda på knoppinnar. Och så en bärpärla på en öglepinne.
Rören och pärlan fogades samman med en bindring. Örkrokarna jag använde är brisyrer, såna med "gångjärn" för jag tappar vanliga "fiskkrokar" om jag inte använder pluppar. De njurformade är också bra om man vill ha örhängen som sitter säkert, dom använde jag ju till dom där blingiga knapparna.
 Eftersom rören är böjda är det bra om pinnarna inte är alltför styva. Dom här med små knoppar är tunna och lätta att böja.
Jag funderade en stund på vilka pärlor jag skulle använda. Eftersom jag är mörkhårig (så länge jag färgar håret alltså) så syns ljusa pärlor bäst. Och eftersom jag gärna klär mej i lila så blev det då dom här ljuslila bärpärlorna (fast den ser mer rosa ut på den här bilden). Jag är nöjd med mitt lilla pyssel idag.
Däremot är jag mindre nöjd med att det inte går att hitta något med sökfunktionen på bloggen - det har varit si och så med den finessen förut också men nu blir det inget som helst napp. Frustrerande när jag ska söka inlägg att länka till. Å andra sidan tvingas jag bläddra genom en massa inlägg och upptäcker bortglömda saker som kan väcka skaparlustan ...

Read Comments

3 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Läckra!

lopplisa sa...

Snygga!! Själv tänkte jag på några vattenlevande varelser. Kanske från bläckfiskfamiljen. Hehe, själv har jag dottern på besök (Oslobo). Lite likadant här..

Miris Skaparlusta sa...

Du har rätt Lopplisa - det är kanske bläckfiskar i de mörka havdjupen istället! Jo, man får väl acceptera att det inte är den älskade modern som är det största dragplåstret när barnen är på besök - kompisarna är väl roligare ...