Virkat på kedja

Min skaparlusta har kommit av sig alldeles. I själva verket har jag kommit på att det känns onödigt att göra saker bara för görandets (eller bloggandets) skull - att göra en massa saker som sen bara blir liggande till ingen nytta. Jo, det kan ibland vara roligt att göra saker bara för görandets skull, när man vill testa något nytt t.ex. Men ibland finns ingen lust alls, när man bara är trött och ögonen är ännu tröttare. Så jag har bestämt mej för att bara pyssla för husbehov nu, fast varken huset eller jag själv har några särskilda behov i dagsläget så det kan bli glest mellan inläggen. En viss längtan efter något nytt i klädväg finns dock och några syprojekt väntar på att få klarsignal för take off. Men det verkar vara mycket underhållsarbete på banan just nu, så för tillfället står alla projekt på kö och stampar frustrerat.

I väntan på att komma loss (från köksbordet där jag liksom fastnat), så fick jag i alla fall fatt i en virknål och ett nystan tunt garn. (Samma typ av pärlgarn som jag virkade med tidigare en gång.) Jag har ju sett en del där man virkat på en metallkedja (bland annat har Eva (Tant Grön) gjort halsband på det viset). Så jag tänkte prova, bara för att göra nånting alltså (och kanske få igång skaparlustan), och gick ner och hämtade en bit kedja också + ett lås.
Jag är ju inte så bevandrad i virkning och någon beskrivning hade jag inte - ej heller någon uttänkt idé - så det blev som vanligt något improviserat. Jag vet hur man virkar luftmaskor, fasta maskor, stolpar och dubbelstolpar, så det var vad jag använde mej av. På första varvet virkade jag tre fasta maskor i varannan länk på kedjan, sen gjorde jag tre luftmaskor för att hoppa över nästa länk. Andra varvet är virkat runt luftmaskorna med 1fm, 1st, 1dst, 1st, 1fm och direkt över till nästa luftmaskbåge och upprepa. Rätt simpelt alltså, men garnet är verkligen i tunnaste laget när man är halvblind så något mer avancerat var inte att tänka på.
Sen funderade jag på hur jag skulle fortsätta. Om jag ens skulle fortsätta. Det hade ju varit snyggt med lite pärlor involverat i detta, men eftersom jag började projektet helt utan plan så hade jag inte trätt på några pärlor på garnet, annars kunde jag ju ha virkat in en liten pärla mellan varje båge. Så jag bestämde mej för att sätta på lösa hängen av något slag, då kan jag ju variera med att ha halsbandet bara så här (fast inte med den tröjan!), eller hänga på något (hängena är ju utbytbara).
 Jag rotade i en liten ask med blandade pärlor som jag hade till hands i köket och hittade en stor silverfärgad droppe och några små vita "risgryn" (fast jag fick göra en ny vända ner till butiken för att hämta pinnar och verktyg). Sex vita och den stora pärlan sattes på hattpinnar. Med överskottet kvar på pinnarna så var det enkelt att fästa pärlorna på virkningen, och så klippte jag av efteråt.
Nå, det blev i alla fall nånting så pass att jag kunde göra det här inlägget. 
Jag hade tänkt försöka göra något slags örhängen som matchar halsbandet, men ögonen tog slut så det får vänta ett tag.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Vad fint halsbandet blev!! Kul med "materialkrockar"! Det ger rörelse! Ogillar stagnation! Jag förstår dina tankegångar angående görandet för görandets skull. Funderar själv ofta på detta vis. Mitt mål är egentligen att sluta pyssla och i stället ta mej tid till att rita, men.. jag ska först bara göra den idén, sen så... osv. Hjälp! Jag MÅSTE programmera om hjärnan på något vis (eller kanske bara sluta blogga helt enkelt). Ha det fint!

Eva sa...

Supersnyggt Miri