Schack mat(t)chat

Efter min svacka har jag nu piggnat till lite grann. Såpass att igår började jag måla på en tavla och idag gick jag ner och knåpade med knappar. Höstens modegrej ska visst vara rutigt har jag läst nånstans. Om man nu inte vill klä sig i helrutigt för den skull, så kan man nöja sej med något litet rutigt.

T.ex. kan man byta ut blusens/skjortans vanliga enfärgade knappar till rutiga. Dom här är 12,5mm stora och kostar 1 kr/st.
Men knappar kan ju användas till annat också. Jag gjorde ju örhängen av blingknappar för ett par veckor sedan. Med dom här schackrutiga knapparna gjorde jag ett set med halsband och örhängen.
Schackmat(t)chat alltså.
 Varje hänge består av en knapp, en hattpinne (32mm) och en svart pärla.
 Stoppa pinnen genom knappens ena hål. Böj så det blir en kort och en lång ände och knipsa av hatten.
 Trä på pärlan över båda ändarna så den korta änden göms inuti pärlan. Gör en ögla på den utstickande långa änden av pinnen. 
För att fästa hängena på kedjan (nr 9 eller 10) öppnade jag upp öglan så den kunde hakas på en länk i kedjan. Till örhängena använde jag krokar som jag bara behövde trä hängena på.

Read Comments

5 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Göör snyggt!! Det kanske blir en beställning till snart! Roligt att höra att du mår bättre. Jag har saknat dina inlägg.

lopplisa sa...

Det har ekat tomt ett tag nu! Men du drar då igång med besked i alla fall, efter uppehållet! Läckert!

Har saknat dig!

myrica sa...

Vilka härliga knappar och så fräckt det blev halsbandet.
Hoppas att du får en bra dag
kram

Eva sa...

Ja här fick man en nostalgitripp minsann Ljuva Sextiotal. Läckert

Miris Skaparlusta sa...

Det tänkte jag inte på Eva, men du har rätt - det är ju väldigt 60-tal med det där svartvita op-modet!