18 okt. 2013

Ibland gör man en tavla

Med en bild i huvudet som jag ville måla, rensade jag av det där bordet som jag rensat en gång men som blev belamrat med bråte igen. Nu står det en stor papplåda på golvet med allt jag jag blev tvungen befria bordet från. Färgcentralen hade jag i alla fall ordning på, så nu var det bara att sätta igång.
Det tog tid att göra målningen. Från början gick det väldigt långsamt då jag bara satt nån liten stund varje dag och målade bakgrunden till ett par band. När bilden små småningom växte fram blev det intressantare att se hur slutresultatet skulle bli, så nu i kväll var jag riktigt duktig och fick den klar.
 Av någon anledning har jag inte målat så mycket förut. Lite abstrakta målningar, lite mixed media, ett naturmotiv för många år sedan - alla målningar finns under etiketten Tavlor. Att rita människor med blyerts det är min bästa gren, men att måla människor i färg är betydligt svårare och den enda målningen av det slaget som jag gjort är nakenmodellen som finns här. Nu hade jag i alla fall den här idén där ett ansikte ingick, så det blev en utmaning. När jag började måla hade jag ingen aning om vilka färger som skulle ingå, vare sig i banden som omger ansiktet, eller vilken hudfärg ansiktet skulle ha - jag gjorde en snabb skiss på duken utifrån den idé jag hade och sen improviserade jag med färgkombinationerna. Själva ansiktet gjorde jag sist - det blev visst något indiskt till slut. Färgen jag använt är förstås akrylfärg och så lite guld- och silvermetallic.
 Så här ser hela målningen ut. Tavlan är 50 x 40 cm stor, målad på duk på spännram. Jag är rätt nöjd med resultatet och det känns som om det skulle kunna bli mer målat framöver, bara jag lyckas hålla det där bordet fritt från bråte. Jag borde väl hämta upp staffliet som står i butiken, men just den här tavlan behövde jag vrida runt hela tiden medan jag målade så det kändes inte som läge för ett staffli den här gången.
På en liten spik som lämpligt satt i väggen längst ner i trappen har jag nu tillfälligtvis satt upp den. Nuförtiden har ju tavlorna sällan ram - om man målar på duk på spännram så målar man bara kanterna sen är det klart för upphängning.
Banden som omger ansiktet har olika bakgrundsfärg och sen gjorde jag mönstret med lite olika tekniker. De orangea rektanglarna målade jag med pensel, men det var inte alldeles lätt, så till dom ljusblåa prickarna gjorde jag ett specialverktyg. Sen är det ett band med guldfärgade fyrkanter, dom består av utklippta bitar ur ett folieomslag från en chokladkaka, som jag limmade på med decoupagelack. Det rosa mönstret är gjort med en bit suddgummi som stämpel. Det svarta fältet uppe till vänster och nere till höger fick ett mönster i silverfärg.
Här är de redskap jag använde förutom penslar. Längst bak mallen som jag använde till silvermönstret. En bit skumgummi som jag klippte till med fasade kanter använde jag till ansiktet för att få mjukare övergångar än vad en pensel skulle ge. Suddgummit skar jag av till en lagom stor bit. Till dom runda prickarna använde jag en del i gummi från en kulspetspenna och stoppade in en bit skumgummi som fyllde upp hålet. Genom att trycka olika hårt med denna stämpel så får man olika storlek på prickarna.
Jag har förut gjort en del andra stämplar som är ett bra sätt att göra mönster på ett snabbt och enkelt sätt.

Sen upptäckte jag att metallicfärgen funkar bra som nagellack också ...

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Snyggt! Vilken konstnär du är Miris! Du är ju jätteduktig på att måla ansikten. jag fick en massa inspiration av dina olika mönstertekniker.

lopplisa sa...

Åh så fint målat! Riktigt uttrycksfull! Lyckat! Varför inte ordna en utställning?

myrica sa...

Vilken konstnär du är, en helt underbar tavla.
Ha det gott
kram

lopplisa sa...

Hejsan! Allt väl?? Kikar in då och nu! Saknar dej!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...