31 okt. 2013

Gambiahalsband

Jag är ju inte mycket för att resa, men 1981 när jag bodde ihop med min sons far, så konspirerade han med sin moster och hennes man om en resa till Gambia. Eftersom jag aldrig varit utomlands förut (Finland och Norge räknas väl inte?) så gick jag med på att följa med när nu andra ordnade med allt och jag bara behövde hänga med. Sen dess har jag varit till New York alldeles på egen hand (1984) och till Teneriffe (2001?) med en väninna. Numera gruvar jag mej bara jag ska till stan en vända. Jag nöjer mej med att resa Jorden runt med Google Earth.
En del intressanta upplevelser hade jag i alla fall i Gambia, bland annat ett besök på ett barnsjukhus. Som husdjur höll vi oss med kackerlackor, ödlor och gigantiska spindlar. På kvällarna blåste det kallt från Atlanten så jag kunde ha behövt ha med mej vinterjackan (det var i Mars), men på dagarna var det soligt och varmt. Dom andra blev mer eller mindre vidbrända men jag lyckades bara skaffa mej en lätt olivgrön ton på armarna (där avslöjades mitt utomjordiska ursprung).
Så mycket shopping blev det inte heller men dessa två halsband köpte jag.
Halsbanden består till största delen av frön och kottar + lite pärlor.
 Dom där stora mörkbruna är uppenbarligen något slags frön. Liksom dom små runda i olika bruna nyanser. Och så är det något som måste vara kottar.
 Naturmaterialet är kompletterat med lite glaspärlor.
Om man själv vill göra något liknande, fast inte nödvändigtvis av naturmaterial, så skulle man kunna göra frön av cernitlera. Och omogna grankottar kanske kan användas, men det svåra är väl att borra hål i dom, så det kanske är enklare att tillverka dom också av cernit.

1 kommentar:

myrica sa...

Dom såg ju häftiga ut. Tänk den som kunde få komma dit och se, så kul.
Hoppas du får en trevlig helg
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...