WCT-brallor med mudd

Jag sydde ju tidigare ett par svarta WCT-brallor och dom blev jättesköna (jag fattar varför min granne Börje helst har såna). När jag var till stan nångång i våras hittade jag en bit marinblått WCT-tyg på Kupan för 10 kr! På 160 cm bredd räcker det gott och väl till ett par byxor, men längden var bara 1 meter och även om jag inte har långa ben, så var det i kortaste laget. Att sätta muddar nertill blev lösningen och det passar bra eftersom jag vill ha varmt kring fotlederna (när jag använder dom andra byxorna brukar jag dra sockarna över byxbenen för att värma fotknölarna). Det blev även en mudd i midjan på dessa brallor.

Jag använde samma mönster som förra gången eftersom det blev utmärkt passform på dom. För att slippa sidsöm la jag mönsterdelarna tätt intill varann och klippte bakstycke och framstycke i ett. Tyget är lite töjbart och jag syr med overlocken så jag behöver inte lägga till för sömsmån. Det här mönstret har en besparing/linning upptill både fram och bak så de mönsterbitarna lägger jag på för att se hur högt jag ska klippa för att få midjan i rätt höjd. Mönstret har alltså fyra delar men jag lägger ihop alla delarna till en sammanhängande del. Det blir alltså bara två byxdelar att sy ihop. Jag syr ihop själva byxbenen först och sen syr jag grensömmen i ett svep = 3 sömmar + fållning, eller i det här fallet muddar upptill och nertill.
Jag har mina mönster i olika mappar för olika kategorier. I mapparna ligger kuvert med de enskilda mönstren. Och så har jag ritat av modellerna så jag ser vilka som finns i mappen.
Muddarna är återbruk från den där tröjan som blev bäddkofta. Dom är rejält töjbara men jag fick ändå göra några veck på byxbenen för att få ihop det. Om jag skulle ha gjort smalare byxben så hade jag varit tvungen att ha en söm även på utsidan, för man kan inte bara smala av byxbenen på innersömmen för då blir det konstigt.
Midjemudden var tröjans nederkant. Jag la in ett 2 cm brett och stadigt resårband i mudden innan jag sydde fast den på byxorna. Så har jag ytterligare ett par mjuka och varma byxor att dra på mej när hösten nu verkar vara här.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Vad står WCT för. Är det typ mjukisbyxor/joggingbyxor?

lopplisa sa...

Vad kul att kunna sy sina egna brallor!! Till sådana avancerade projekt räcker tyvärr inte mitt förstånd! Fina mysbrallor!

myrica sa...

Vilka härliga byxor jätte fina.
Ha det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Till Susanne: WCT är det där blanka tyget som en del träningskläder (jackor/byxor) är sydda av. Det har en skön luddig baksida, som fleece.
Till Lopplisa: Jag tror nog ditt förstånd räcker till att sy såna här brallor, bara man har ett passande mönster.