Necessär - Modell Numro 2


Efter första necessärförsöket som var en enkel modell men ändå gav lite problem, så har jag nu testat Modell Numro 2.

Den ser helt annorlunda ut men utgår från samma grundrecept.
Nämligen en dragkedja och två rektangulära tygbitar - ett rött jacquardtyg till utsidan och ett orange foder.
Jag sydde fast dragkedjan mellan tygerna på precis samma sätt som den förra modellen. Den lärdom jag drog då att kunde vara bra att sy på ändar på dragkedjan, struntade jag i här, eftersom här skulle sidsömmarna sys ihop på ett annorlunda sätt. I det här fallet finner man ut mitten på tyget (botten) och fogar ihop den punkten med dragkedjan, så att dragkedjan alltså hamnar mitt på med lika mycket tyg på båda sidor. Sen syr man rakt över och det blir då i det här fallet enklare att hålla ihop dragkedjeändarna snyggt. Men kom ihåg att öppna dragkedjan innan du syr ihop andra sidan.
Sen viker du ut hörnen och syr tvärsöver, vinkelrätt mot de förra sömmarna. Jag har trekantiga mallar i olika storlekar för att få hörnen lika stora och med en markering mitt på triangelns bas där sidsömmen ska rättas in.
Så här ser det ut när båda hörnen på ena sidan är sydda. Gör likadant på andra sidan.
Sen är det bara att vända ut rätsidan. Jag strök alla kanter för att formen skulle synas bättre på bilderna. Lärdomen jag gjorde av denna necessär är att det hade varit bra att sy en stickning på vardera sidan av dragkedjan för att hålla undan fodret, nu har det en tendens att fastna ibland. Den här necessären blev större än den förra och jag har den nu till mina fotcremer (och lite annat) som jag har bredvid sängen för att kunna kyla ner mina fötter som ibland är som glödande kol när jag ska sova. Den första necessären har jag till att hålla rätt på armband och enstaka halsband.


Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Du börjar ju bli proffs på det här!! Om du syr en enda till och kommer ihåg stickningarna, är du nog i land, vettja! Snygg modell av necessär!!