Med små pärlor

Efter det förra armbandet med relativt små pärlor, fick jag lust att gör lite mer pärlerier. Och nu tog jag dom riktigt små pärlorna (seed beads) - kolla sista bilden för jämförelse. 
Jag gjorde ett armband och sen kom jag på att göra örhängen i samma stil
Vita och jeansblå pärlor.
Jag avslutade armbandet i båda ändarna med splitringar och satte ett klolås på ena sidan.
Örhängena har också splitringar överst som jag satte örkrokarna på.
Sju vita och sju blåa, där dom tre i mitten träs igenom från båda hållen.
Om man har två pärlnålar kan man sy ihop pärlorna allt eftersom. Har man bara en nål kan man först trä upp på ena trådänden. Då trär man på sju av färg 1 och tre av färg 2 och upprepar tills man har så många som man tror behövs (man kan ju lägga till mer sen också). Sen sätter man nålen på den andra trådänden och syr ihop genom att sätta på två pärlor av färg 2, trä igenom de tre uppträdda (från andra hållet så trådarna går omlott), sätt på två till av färg 2 och trä genom de tre mittersta av färg 1, o.s.v. Det är svårare att förklara än att göra, men kanske går det att lista ut från bilderna. Det här är ju en teknik som kan varieras i det oändliga med olika antal, storlek, form och färg på pärlorna, så det här är bara en variant.
Här syns det förra armbandet tillsammans med det nya - det är rätt stor skillnad i pärlornas storlek.

Och sommarvärme har vi haft igen dom senaste dagarna, uppåt 22 grader och soligt. Igår var jag ute och plockade in ännu en (knapp) liter hallon. I morgon ska det visst bli svalare och mulet, men i början av nästa vecka upp mot 19 grader igen, så kanske hinner några till hallon mogna innan säsongen är slut.

Read Comments

1 kommentarer:

maria at inredningsvis sa...

Vilken jättemysig blogg du har:) Har du bloglovin att följa med??

Om du vill ha skön inspiration för kontoret kan du kolla in min blogg idag:)

Ha en härlig vecka

LOVE Maria at inredningsvis.se - en blogg om inredning